Episerver rankas högt i ny rapport om e-handelslösningar för B2B

 

I en ny rapport från det oberoende analysföretaget Forrester Research rankas Episerver som ”högpresterare”. Episerver är en av marknadens 11 viktigaste leverantörer som bjöds in att delta i utvärderingen ”Forrester Wave: B2B Commerce Suites for Midsize Organizations Q3 2017”.

I utvärderingen analyseras och bedöms leverantörerna av e-handelsplattformar för medelstora B2B-företag efter sin strategi, befintliga erbjudande och marknadsnärvaro.

I Forresters rapport nämns bland annat att Episerver “passar bäst för medelstora kunder som söker en CMS-driven lösning med tätt integrerade funktioner för e-handel”. Forresters analytiker har talat med kunder till Episerver som anser att “produkten är flexibel och erbjuder gränssnitt som tilltalar professionella användare och mallar för B2B-processer”. Episerver får även beröm för sin kundservice och företagets tydliga framtidsvision.

Episerver medverkar även i Forresters senaste marknadsbedömning av system för innehållshantering, The Forrester Wave™: Web Content Management Systems, Q1 2017, och rankas där som “ledare”.

– Den nya rapporten från Forrester understryker vår unika förmåga att hjälpa B2B-företag skapa e-handelsupplevelser med rikt innehåll förrätt sammanhang. Erkännandet som vi får ser vi som en bekräftelse för Episervers strategi för e-handel där kundupplevelsen står i centrum, säger James Norwood, EVP Strategy och CMOpå Episerver.

Episervers placering som “högpresterare” i utvärderingen följer på flera tunga investeringar i verktyg för e-handel som gjorts under det senaste året, bland annat ett nytt B2B eCommerce starter kit. Flera kunder till Episerver bland medelstora B2B-företag har nyligen genomfört betydande lanseringar, däribland Toyota Material Handling, Hay och A&O Johansen – med tjänster som stödjer komplexa prissättningsregler för B2B-försäljning och riktar sig mot ett stort antal marknader över hela världen.

Forrester skriver i sin utvärdering att “Episerver, med sina rötter inom marknadsföring och webbpublicering, har kraftigt ökat sina investeringar inom e-handel”. Episervers funktioner för B2B e-handel underlättar komplexa köpprocesser för professionella kunder, exempelvis genom personaliserad produktsökning, kampanjhantering, kataloghantering och beteendestyrd personalisering.

– För oss och för våra kunder understryker Forresters utvärdering att Episervers plattform passar perfekt för medelstora varumärken med högt ställda mål för sin e-handel. Att vi får högsta betyg för upplevelsehantering visar att Episerver har en idealisk lösning för medelstora B2B-företag som vill skapa unika kundupplevelser för att kunna konkurrera med företag som Amazon, säger Ed Kennedy, senior director of digital commerce på Episerver.

Episerver Digital Experience Cloud är en enhetlig plattform som förenar e-handel, innehållshantering och marknadsföring i flera kanaler. Den möjliggör personligt anpassade kundupplevelser och hjälper handelsföretag, distributörer, tillverkande företag och ideella organisationer att skapa och hantera kundrelationer i alla kanaler. Episerver stöds av ett partnernätverk med över 880 företag som har implementerat plattformen för över 8 800 kunder i mer än 30 länder.