Epson huvudpartner till sommarutställning på Fotografiska

Den första juli startar Fotografiska For Life-utställningen Turning the Tide på Fotografiska i Stockholm.

Epson går in som huvudpartner till utställningen som med starka fotografier och filmer, samt fantasieggande spel visar livet under ytan.

Turning the Tide lyfter med levande och dramatiska fotografier, filmer och intresseväckande spel fram de hot men också möjligheter våra världshav står inför. Utställningen består av bilder och filmer tagna av den ideella organisationen SeaLegacy som startades av fotograferna Cristina Mittermeier och Paul Nickelen. Deras drivkraft är att skapa uppmärksamhet och skapa opinion kring den negativa inverkan som de globala klimatförändringarna och miljöförstöringen har på våra världshav.

– Miljöfrågan är oerhört viktig för oss, och genomsyrar hela vårt företag. Vi gör vad vi kan för att ta en ansvarsfull och aktiv roll i hanteringen av våra globala resurser. Därför känns det särskilt kul att vi med vår expertis och våra produkter kan bidra till att fler får ta del av det fantastiska arbete SeaLegacy utför för att öka medvetenheten kring världshavens utsatthet, säger Sofia Björnerfors, PR & Marknadsansvarig på Epson i Sverige.

Utställningen består av både printade foton och rörligt material och Epsons projektorer har en central roll i att levandegöra de olika komponenterna. Utmed utställningslokalens väggar projicerar åtta Epson EB-L1100U laserprojektorer en film som ger besökaren en känsla av att befinna sig i en havsmiljö. Var man än står i lokalen kommer man som besökare kunna se verken.

Totalt kan projektorerna producera en sammanhängande bild på en yta så stor som 157 kvadratmeter.

– Fotografi och film är perfekta verktyg för att väcka känslor och skapa engagemang som driver förändring. Och nu är det helt nödvändiga förändringar av både attityder och vanor som krävs för att rädda haven medan tid är. Med denna utställning sprids det viktiga budskapet att vi alla kan hjälpa till att vända den destruktiva utvecklingen, att Turning the Tide. Att Epson med sin tekniska kompetens och engagemang i miljöfrågor bidrar till att göra utställningen spektakulär är vi på Fotografiska givetvis både mycket tacksamma och stolta över, säger Margita Ingwall kommunikationschef Fotografiska.

Turning The Tide pågår hela sommaren mellan den 1 juli – 19 augusti och är särskilt anpassad för barnfamiljer.