Epson vänder på bläckstråle-affären med Ecotank

Peter Settling, Epson
Peter Settling, kanalansvarig Epson.

När Epson lanserar sitt Ecotank-koncept vänder det upp och ner på bläckstråle-affären. En större del av marginalen ligger i själva skrivaren vilket leverantören menar gynnar återförsäljarna. Men framför allt gynnas användarna som inte behöver byta bläckpatroner i tid och otid.

Skulle du vilja sälja en bläckstråleskrivare där marginalen på bläcket är dramatiskt mycket lägre – i synnerhet räknat i kronor – än du vant dig vid? Trodde väl inte det. Men om du får reda på att skrivaren i sig lämnar ett hyggligt bidrag kanske det trots allt kan vara en lockande tanke. Den slutsatsen hoppas Epson att du ska komma fram till när de lanserar två skrivare som utnyttjar en helt ny teknik när det gäller bläckbehållare. Den nya tekniken kallas Ecotank och innebär att en laddning bläck räcker till 4 000 sidor i svart och 6 500 sidor i färg. Tillverkaren har räknat på det där och kommit fram till att det motsvarar två års utskrifter för en normalfamilj.

För enklare utskrifter

För det är familjer, konsumenter, man vänder sig till. Och det är för utskrifter som inte är avsedda att sparas med bibehållen kvalitet i 200 år, och det är inga fotoskrivare.

– ‘Fridge, not frame’, säger vi om hur de här är tänkta att användas, förklarar Peter Settling, kanalansvarig på Epson i Sverige.

Förhoppningen är också att den nya tekniken ska göra att kunder skriver ut mer. Dels för att varje utskrift är billigare, dels för att det är enklare – ”man behöver inte oroa sig för om bläcket ska ta slut mitt i utskriften”, som Epsons marknadsansvariga Sofia Björnerfors uttrycker det.

När bläcket väl är slut köper man inte patroner, utan flaskor. En hel uppsättning med fyra färger ligger på ungefär 400 kronor mot slutkund. Och räcker alltså sådär två-tre år. Ingen vidare affär, eller?

– När kunden köper en skrivare med traditionell teknik vet du inte om han eller hon kommer tillbaka till dig för att köpa bläck. Säljer du den här skrivaren får du en större marginal totalt sett direkt vid försäljningen. Det är en annan affärsmodell, helt enkelt, säger Peter Settling och understryker att det här är ett komplement till Epsons befintliga skrivare.

 Men hur är det med hållbarheten hos bläcket? 

– Eftersom vi använder en kall bläckteknik har vi inte samma problem som konkurrenterna, som använder ett bläck som måste värmas upp och inte har samma långa hållbarhet, säger Peter Settling.

10 miljoner sålda

Epson har redan sålt 10 miljoner av de här skrivarna, men det är först nu de lanseras i västra Europa. I Sverige gör man ett provskott genom Elgiganten, som kommer att börja sälja dem under oktober i sina 18 Megastore-butiker. Då kommer också Epson-representanter att finnas på plats under helgerna för att hjälpa säljarna och kunderna. Provskottet kommer att pågå under sex månader och sen är planen att öppna upp för andra kanaler ut mot marknaden.

Priserna då? Den lilla skrivare, L355, hamnar på cirka 3 300 kronor och den stora, L555, på 4200 kronor. Tricket är att få kunden att förstå att utskriftskostnaden blir avsevärt mycket lägre. Plus att han eller hon inte kommer att behöva byta bläck på två, tre år, säger Peter Settling.

 

 

Post Comment