”Ett team som kan belysa det mesta”

[KANALPARTNER] Ett av ALSO:s många kompetenta gäng är AV-teamet under ledning av Tim Jansson. Han och kollegan Peter Byström var nyligen och besökte den gigantiska ISE-mässan i Amsterdam.

Vi blev nyfikna på vilka trender de hade spanat in och satte oss därför ner för ett samtal om vad som är på gång just nu i AV-branschen.

Omöjligt igår = Möjligt idag

AV-teamet, Tim Jansson och kollegan Peter Byström

Inledningsvis berättar de att mässans storlek och det stora utbudet av nyheter gör att de blir allt svårare för enskilda utställare att ”sticka ut” i mängden. De är dock överens om att LED-tekniken fortsätter att utvecklas på ett sätt som gör att den är lite extra intressant.

”Det är en kombination av teknikutvecklingen, prisbilden och komponenternas smidighet som gör att det vi tyckte var omöjligt att bygga förut, idag är fullt möjligt med en rimlig insats. Det här kommer att påverka såväl retail som arenor och konferensmiljöer”, berättar Tim.

”Storleken på pixlarna (ljuspunkterna) är nu nere på 1,5 mm. Det gör att du inte ser dem längre”, fyller Peter i.

”Generellt sett kan man säga att den stora boomen i branschen är på inomhussidan. Några faktorer är att tekniken blir allt mer prisvärd, enklare att bygga och att serva. Den blir därmed mer attraktiv. Det är nog en naturlig utveckling vi ser på LED-sidan”, säger Tim.

Mörkare än mörkt eller transparent

Vi frågar Tim och Peter om vad som mer gjorde intryck på ISE-mässan.

”OLED”, svarar Peter och fortsätter. ”Det är egentligen en gammal teknik som har förfinats och därigenom blivit attraktiv igen. Den har en extremt bra kontrast och när en OLED-skärm släcks blir den verkligen mörk. Inte grådaskig. Dessutom kan den numera tillverkas med en tjocklek på endast 3-4 mm. och därigenom är den faktiskt böjbar. Om vi dessutom lägger till att den kan göras transparent så har vi i det närmaste oändliga möjligheter med OLED-tekniken”.

”Ta bara alla tänkbara inredningsdetaljer som det öppnar upp för. Borde vara intressant för bl.a. retail. Tänk dig vad man kan göra med ett skyltfönster”, säger Tim.

Det går mot helhetslösningar

Tim och Peter berättar att ett tydligt intryck från mässan är att fler och fler utställare visade upp helhetslösningar. De som tidigare nöjde sig med att t.ex. visa upp en ny skärm nu visade upp skärmen tillsammans med en mjukvara. Ett exempel på det var ett incheckningssystem som via överskådliga skärmar visade mötesdeltagare till rätt mötesrum. En del av den lösningen var att tjänsten via deltagarens mobil kunde identifiera vem personen var och vilket möte deltagaren skulle till. Slutsatsen blir att istället för att visa en enskild produkt visar man istället på möjligheterna.

”En annan sak som skiljde sig lite från tidigare år var att utbudet av laserprojektorer var betydligt större i år. Den gamla kvicksilverlampan sjunger verkligen på sista versen nu”, säger Tim. ”Dessutom fanns det flera spännande produkter att titta på. Microsoft Hub och Samsung Flip är två exempel på digitala och interaktiva lösningar. I båda fallen handlar det om att sammanföra det digitala med det analoga. Skärmar kan visa digitala presentationer samtidigt som man kan skriva på dem precis som på en vanlig White board. Det handskrivna kan därefter omvandlas till att bli en del av den digitala presentationen. De användare som tycker att MS Hub med sitt virtuella mötesrum m.m. känns lite för omfattande kan med fördel titta på Samsung Flip. Den klarar att exportera det som skrivits på den till e-post, USB eller att skriva ut och det räcker många gånger”, berättar Tim.

”En intressant detalj är att förut var det ofta utbildningssektorn som drev på utvecklingen när det gäller virtuella mötesverktyg. Så är det inte längre”, säger Peter.

De berättar att utvecklingen inte har tagit lika stora steg på Audio-sidan.

”En intressant detalj är ändå att tillverkarna har blivit mycket duktigare på att ta fram lösningar med riktat ljud. I en monter fanns de tre skärmar bredvid varandra. När vi stod framför en av skärmarna hörde vi bara ljudet från den och det var ingen överhörning från skärmarna bredvid. Det skapar nya möjligheter för ljudinstallationer i t.ex. offentliga miljöer”, förklarar Tim.

AV – Ett nytt fokusområde

För två år sedan bestämde sig ALSO för att göra en tydligare satsning på AV. I samband med det bildades deras AV-team. Förutom Tim Jansson, som är Team Leader, och Peter Byström består gruppen även av Ronny Lundgren. Tillsammans har de över 40 års erfarenhet av branschen.

”Ett sätt att nå ut till våra återförsäljare och tillverkare är våra egna event som vi ordnar med jämna mellanrum. Vi jobbar mycket med relationsskapande möten där vi tillsammans kan fånga upp vilka trender som branschen är på väg mot”, berättar Peter.

”Det är en spännande bransch där det händer väldigt mycket nu”, avslutar Tim engagerat.