Bildspel: Fet inspiration på Cygate D.IT (typ Cygatedagen)

Idag hade 400 av Cygates kunder tagit sig till Münchenbryggeriet för att vara med på det som tidigare kallats Cygate-dagarna men som i år fått benämningen D.IT och förslagsvis utläses Diskussion, inspiration och teknik. 

[slideshow_deploy id=’6008′]

Besökarnas förväntningar och förhoppningar varierade givetvis, men rimligen ville majoriteten lära sig något nytt, lära sig inte bara vad Cygate kan sälja och leverera, utan hur de som it-köpare kan eller rentav bör tänka för att ta sig vidare in i digitaliseringen, utveckla möjligheterna med mobilitet och hantera sin it-drift.

Richard Schumacher, marknadschef på Cygate, är mannen bakom eventet.

Varför det nya namnet?

– Vi vill bort lite från det säljiga.Tanken med dagen är snarare att inspirera och väcka nyfikenhet än att leverera budskap om våra erbjudanden, säger han.

– Och det avspeglas också i innehållet, vi har dragit ner på sådant som handlar om försäljning.

Internet of body

Den inspirerande tonen sattes direkt när konferencier Ola Ahlvarsson, som startat 22 bolag med ”varierande framgång” och som måste anses höra till de mest tekniknyfikna i entreprenörssverige, tog scenen i besittning. Han höjde handen, avslöjade att han har ett chip inopererat som gör att han slipper nycklar, passerkort och koder, och levererade sin framtidsspaning.

– Nästa stora hajp blir Internet of body. Vi kommer att kunna vara uppkopplade mot läkare oavsett var i världen de befinner sig. Och bli inte förvånade om bensinmackarna kommer att erbjuda hälsocheck-stationer.

Totalt befann sig närmare 500 personer i lokalerna och bland dem representanter från 23 partner, leverantörer. 

En av dem är Cisco, där Chung-Wai Lee är produktspecialist inom säkerhet.

Varför är ni här idag??

– Vi är ju en stor partner till Cygate inom flera områden som nätverk, server/lagring, säkerhet och samverkanslösningar eller collaboration, och brukar vara med på Cygate-dagarna.

Vad har du för förväntningar på dagen?

– Att folk kommer och ställer frågor. Många av de kunder som är här jobbar vi ju redan med, men vi hoppas ju att folk är nyfikna och kommer och ställer frågor.

– Det här är ju i första hand en inspirationsdag.

Hennes budskap till slutkunden är att fundera hur de får ihop helheten, att det kanske är bättre att använda färre leverantörer, inte minst ur ett upphandlingsperspektiv.

– Också i perspektivet att få allting att fungera ihop, Ju färre leverantörer du har desto enklare blir det att skapa en integrerad lösning.

Aruba fiskar kunder

Snart kommer en av de där som Chung-Wai gärna vill prata med, en nyfiken kund. Vi lämnar plats åt honom och söker oss bort till Aruba, som är en tämligen ny partner till Cygate (eller om det nu är tvärtom).

– Vi tecknade avtal för ungefär åtta månader sedan, men det är först nu vi börjar göra gemensamma affärer, de är igång med att certifiera tekniker och har en dedikerad presale för Aruba, säger Maria Tiderman, sverigechef hos leverantören.

Till skillnad från Cisco är de flesta av besökarna inte kunder till Aruba. Därför är hennes förhoppning tämligen given:

– Att knyta nya kundkontakter och framför allt kanske på vertikaler där våra andra partners inte är inne, men där Cygate har mycket kontakter, säger Maria.

”Mer inspiration än sälj”

Än så länge har hon personligen inte lyckats fånga någon sådan, men det är uppenbart att intresset är stort. För strax efter att vi pratat med henne kommer faktiskt någon som inte verkar ha särskilt bra koll på Aruba, men som vill veta mer.

Men först hinner vi fråga Maria om Cygate lyckas i sin avsikt att hålla sig borta från säljtugget.

– Ja det tycker jag, av det jag har hört är det väldigt mycket inspiration, nyfikenhet, kreativitet, vad kan vi göra, hur ser framtiden ut, vad händer. Sådana saker.

– Inte bara ‘här är våra produkter’. HR

Post Comment