Frågetecken i kanalen när Aastra går in i Mitel

Samgåendet mellan Mitel Networks och Aastra är en jätteaffär. Det är ännu oklart vilka konsekvenser den får för den svenska kanalen, även om Aastra Sveriges vd Claes Kolare förstås är säker på det fina i kråksången. 

Kanadensiska Mitel Networks köper Aastra och bildar en gigantisk leverantör inom UC och telekom. De blir enligt egna uppgifter den största på den europeiska marknaden och nummer tre i USA.

Claes Kolare
Claes Kolare, vd Aastra Sverige.

– Mitel och Aastra kompletterar varandra mycket bra med olika styrkor, kunderbjudanden och marknadstäckning. Vi blir i och med samgåendet storleksmässigt nummer ett i västeuropa, nummer tre i Nordamerika. Vi är övertygade om att detta är en positiv förändring för våra kunder, våra partners, våra ägare och inte minst våra anställda, säger Claes Kolare, vd för Aastra Telecom Sweden AB.

Jan-Eric Johansson på Cygate är affärsområdeschef inom UC- och telekom och har arbetat länge med Aastra. Han är försiktigt positiv till sammanslagningen, även om han konstaterar att det alltid uppstår en viss oro vid den här typen av förändringar.

– Jag känner inte riktigt till Mitels produkter och vet inte vilket överlapp det blir. Vi vet ju inte heller vilka plattformar de kommer att satsa på och om det här innebär att vi måste utbilda vår personal på något nytt system, säger han.

Men om de inte gör några större förändringar ser han affären som positiv.

Mitels CEO Richard McBee har stora planer för det nya bolaget och dess kunder och det handlar i hög utsträckning om molnet.

– Marknaden står på randen till en massflyttning till molnbaserade kommunikationstjänster, sa han i ett pressmeddelande.

För säkerhets skull la han till att han tror att små nischaktörer med begränsade räckvidd på marknaden ”snabbt kommer att marginaliseras”.

Jan-Eric Johansson håller med om att det måste ske konsolideringar bland marknadens aktörer, menar han, och precis som Mitels CEO säger konstaterar han att framtiden ligger i molnbaserade kommunikationstjänster.

– Det krävs ju lite muskler hos leverantörerna för att orka med att ställa om till det nya, och alla kommer inte att klara av det.

När förvärvet blir klart under det första kvartalet nästa år kommer man att nå marknaden via 2 500 kanalpartners i över 100 länder. En av deras huvuduppgifter kommer att bli att flytta över kunder till molnbaserade tjänster. De två bolagen har en minimal överlappning när det gäller partnernätverket vilket innebär ökade möjligheter för partner, som får en större potentiell marknad att jobba mot.  Tjänste- och produktutbudet ska mappa väl mot alla segment, från SMB till de största företagen.

Post Comment