Fujitsu Forum 2018 lyfter fram kraften i co-creation

Fujitsu väntar fler än 10 000 besökare till årets upplaga av Fujitsu Forum i München.

Årets tema är “Co-creation for Success”, vilket sätter strålkastarljuset på Fujitsus modell för nära samverkan med partners och kunder, för att främja digital transformation i en kreativ, innovativ miljö.

Fujitsus unika innovationsmetodik, Human Centric Experience Design, släpper lös skaparkraft. Denna kraft tas om hand i det växande nätverket av Centers of Excellence fokuserade på framväxande teknologier, som AI, blockkedjor, RPA, Data Analytics och maskininlärning. Resultatet – konkret affärsnytta.

Oavsett en verksamhets storlek eller vilken sektor man verkar i, är digital transformation en företeelse alla organisationer måste förhålla sig till. De två forumdagarna innehåller keynotes, föreläsningar och expertpaneler som ger råd, inspiration och konkreta exempel på framgångsrika implementeringar av dagens och morgondagens tekniska lösningar. Fler än 250 exempel på Fujitsus lösningar för handel, tillverkningsindustri, banksektorn, vård och omsorg, utbildning, infrastruktur och IT, finns i den 3 500 kvadratmeter stora utställningsytan Fujitsu City.

I en ny global undersökning slås fast att de personliga egenskaper som värderas högst i affärsvärlden är industriexpertis, ledarskap och kreativitet. Respondenterna anser också att kreativitet och innovation är de främsta drivkrafterna för framgång. Dessa konstateranden återspeglas i Fujitsus vision för årets event – att få ut det bästa av såväl människor som teknologi för att hjälpa kunder göra skillnad på en konkurrensutsatt global marknad med många aktörer.

Besökare får också insikt i hur kraftfulla nya teknologier som exempelvis Fujitsu Digital Annealertar komplext beslutsfattande till en helt ny nivå – exemplifierat av pilotprojektet från den brittiska storbanken NatWest som visar hur tekniken bidragit till att optimera bankens riskplaceringar.

Hur Digital Transformation Centers och Centers of Excellence skapar innovationskraft

Besökarna i München får djup inblick i Fujitsus co-creating-program, genom aktiviteter som live-workshops inom Human Centric Experience Design (HXD)-metodologin, där man utgår från existerande verksamhetsutmaningar och utforskar nya sätt att hantera dem. Sedan Fujitsus första Digital Transformation Centers i Storbritannien och Tyskland tidigare i år, har man genomfört fler än 100 sådana workshops med kunder, vilket resulterat i fler än 40 koncept som fortsätter utvecklas.

Många av dessa idéer växer vidare i det växande globala nätverket av Centers of Excellence, som är skapade för att vårda och utveckla nya metoder för att tämja omvälvande nya teknologier och integrera dem I befintliga och nya affärsprocesser.

Duncan Tait, SEVP och chef för EMEIA vid Fujitsu, säger: “Att lyckas med innovation är inte något som händer av sig självt, det är ett resultat av samspelet mellan teknologi, expertis och kreativitet. Det är endast tillsammans som dessa faktorer kan leverera verklig innovation, av det slag verksamheter eftersträvar – och faktiskt är beroende av för att överleva. Vi är fokuserade på att hjälpa våra kunder släppa kreativiteten fri.”

Huvudnyheter från Fujitsu Forum München 2018 i sammanfattning

Fujitsu och Microsoft sluter nytt partnerskap kring Microsoft Azure

Fujitsu och Microsoft inleder ett nytt globalt partnerskap kring systemintegration med syftet att öka utbredningen av Microsoft Azure. Det möjliggör för verksamheter att förenkla nästa steg inom digital transformation – att kunna skifta affärskritiska workloads i hybrida miljöer till en helt molnbaserad leveransmodell, för högre flexibilitet, kostnadseffektivitet och innovationskraft.

Fujitsu förkortar vägen till molnet med PRIMEFLEX for Microsoft Azure Stack

PRIMEFLEX for Microsoft Azure Stack ger kunder nya möjligheter att anpassa sin IT-miljö för att kunna behålla vissa affärskritiska lösningar under egen, fysisk kontroll, men ändå samtidigt uppnå alla fördelar det publika molnet har att erbjuda.

Fujitsu samlar den globala AI-verksamheten inom det nya företaget Fujitsu Intelligence Technology

Fujitsu har startat ett nytt företag som ska fungera som en global samlingspunkt för artificiell intelligens.

Fujitsu Intelligence Technology har målet att utöka Fujitsus AI-affär genom att skapa globalt tillgängliga produkter och tjänster utifrån innovativa teknologier och lösningar som utvecklats av Fujitsus olika regioner.

Sholark – ett nytt ramverk för att stärka affärsprocesser med AI och Data Analytics

Sholark är en kraftfull ny lösning som är skapad för att göra det enklare för verksamheter att integrera AI, dataanalys och beslutsstöd, och gör komplexa AI-projekt lättare att driftsätta, och tillräckligt änkla att använda för att beslutsfattare utan teknisk expertis ska kunna dra nytta av dem.

Fujitsu driver hållbart datacenter – i en vindturbin

Fujitsus server- och lagringsteknologi är kärnan i ett av världens första datacenter med minimal energiförbrukning. Datacentret är upprättat av Fujitsus SELECT Partner Green IT – Das Systemhaus och uppbyggt inuti en vindturbin i Paderborn, Tyskland. Den extremt resurssnåla och kostnadseffektiva lösningen är i linje med värdlandets ambition att ställa om till förnybar energi och tillfredsställer samtidigt den växande efterfrågan på datacenter. Projektet är en del av initiativet WindCORES som drivs av det tyska elbolaget WestfalenWIND IT, som också designat lösningen.