Fujitsu uppdaterar butiks-IT åt COOP för ökad kundservice

Fujitsu har utsetts av COOP att förnya IT-infrastrukturen avseende kassalösningarna och POS-tekniken i det nya butiksformatet.

Kontraktet omfattar implementering av en komplett, modern lösning, däribland butiksdatorer, operativsystem, bildskärmar och skannrar samt relaterade tjänster, inklusive support, under fem år. Den uppdaterade infrastrukturen säkerställer att COOP-kunder upplever snabbare utcheckningstider och ger också en grund för att butikerna kan lansera framtida interaktiva, kundfokuserade möjligheter.

På en starkt konkurrensutsatt marknad måste livsmedelsbutiker som COOP vara innovativa för att säkerställa bästa möjliga kundupplevelse och konkurrenskraft. COOP valde Fujitsu för att man önskade en leverantör som kunde erbjuda hela lösningen av produkter och tjänster.

“Handeln, och kanske framför allt livsmedelskedjorna, står inför stora förändringar samtidigt som hård konkurrens sätter press på kostnader. Dessutom måste man flexibelt kunna hantera kundernas preferenser och förnyade shoppingbeteenden. För att hantera dessa utmaningar krävs en infrastruktur som ger bra kundservice idag och samtidigt utgör en plattform för förbättringar och utökad funktionalitet över tiden. Den flexibla lösningen som vi implementerar för COOP tillåter dem att fokusera på butikerna, sortimentet och kundnöjdhet. Fujitsu sköter IT-infrastrukturen.”, säger Karin Schreil, vd Fujitsu Sverige.

Den nya plattformen som bland annat inkluderar touchbaserade kundskärmar och operativsystemet Windows 10 IoT skapar möjligheter att införa nya kundinteraktiva funktioner.