Gary Vallgårda om Onoff, livet och Gandalf Data

Gary Vallgårda avfärdar man inte så lätt. Han är marknadschef på 30-årsfirande Gandalf Data och har vuxit upp med branschen. Få klår honom på tillbehör. Han vet hur man säljer dem. Han vet hur man tjänar pengar på dem.

Läs också: Sveriges äldsta it-distributör får nytt ansikte

Gary Vallgårda, Gandalf Data
Solen steker från en klarblå himmel över Falsterbo. Den första semesterdagen har precis börjat. Gary Vallgårda är på väg till stranden för sol och bad.

När han fäller ut solstolen vibrerar telefonen. Gary kastar en blick på displayen och suckar lätt. Han är kallad till möte, lyckligtvis ett telefonmöte. Han sjunker ner i stolen, sträcker ut i värmen och ringer.

– Det var då jag fick reda på att det skulle bli en väldigt lång semester. Onoff skulle försättas i konkurs inom ett par timmar, berättade man.

Gary hade arbetat för kedjan i sex år och de senaste åren ansvarat för tillbehör och attach. Men han tog beskedet med fattning. Det skulle nog ordna sig med jobb.

– Visst var det lite tufft, vetskapen att helt plötsligt är det 6-700 personer som ska ut på arbetsmarknaden, varav 20-30 har liknande kompetens som min. Så jag insåg ju att det skulle bli huggsexa om de få jobb som fanns.

Fakta Gary Vallgårda
Jobb: Marknadschef på Gandalf Data
Familj: Flickvän
Bor: Liten takvåning i Solna
Karriär: Svensk Dataservice (1994-1999), SMG Distribution (1999-2005), Onoff (2005-2011), Deltaco (2012-2012), Gandalf Data (2012-). Utbildning på IHM inom projektledning och marknadsekonomi.
Äter helst: Råraka med Kalixlöjrom
Senast lästa bok: Patricia Cornwells Skuggor ur det förflutna, riktigt kass…
Detta visste du inte om Gary: Han gillar att lägga många timmar i köket. Såsen till nyårsfesten tog 7 timmar att göra.

Onoff blödde minst

Han är definitivt inte den oroliga typen och hans första reaktion på beskedet om konkurs och lång semester var snarast förvåning. Det var inte alls väntat och han hävdar att flera konkurrenter nog befann sig ett sämre ekonomiskt läge.

– Vi bedömde att Onoff var en av de som blödde minst. Men att vi gick i konkurs var ju ett beslut från ägarna att de inte ville knuffa in mer pengar i verksamheten. Medan de andra gjorde det.

Idag är Gary Vallgårda marknadschef på Gandalf Data och hans intresse för konsumentförsäljning och tillbehör finns kvar i allra högsta grad. Han pratar gärna om ämnet och genom hans lugn anar man en lätt frustration över att så många i it-kanalen är dåliga på att utnyttja det faktumet. Det blir så lätt ett fokus på huvudprodukten, konstaterar han och berättar sen om ett projekt han var med om att driva på Onoff.

All försäljning över disk

Det var ett koncept som kallades Addon. I korthet var det en shop-in-shop-lösning med fokus på tillbehör.

– Vi startade upp ett antal testbutiker med konceptet. Bland annat på Kungsgatan där gjorde vi om hela butiken, eller i vart fall entréplanet, till en Addon-butik. Det var ny logga och nytt varumärke, det var alltså fortfarande Onoff kvar i källaren, men när du kom in i butiken var det väldigt mycket tillbehör.

– Mer eller mindre all försäljning skedde över disk. Vi hade en enorm ökning på tillbehör där, minns han.

Post Comment