Gary Vallgårda om Onoff, livet och Gandalf Data
Hem REPORTAGE Gary Vallgårda om Onoff, livet och Gandalf Data

Gary Vallgårda om Onoff, livet och Gandalf Data

Publicerat av: Redaktionen

Gary Vallgårda avfärdar man inte så lätt. Han är marknadschef på 30-årsfirande Gandalf Data och har vuxit upp med branschen. Få klår honom på tillbehör. Han vet hur man säljer dem. Han vet hur man tjänar pengar på dem.

forts. från föreg. sida

Gary Vallgårda, Gandalf Data

En av nycklarna till framgången var just över-disk-försäljningen, tror han. Då får du en möjlighet att föra en dialog med kunden. Om han eller hon ska köpa en mobiltelefon, huvudprodukten, kan du lägga upp fyra-fem tillbehör, säger han och gestikulerar som om han stod vid den där disken.

– Det är svårare för en kund att plocka bort tillbehör än att fråga ’har du det här?’ Så bara genom att lägga upp tillbehören är det mycket större chans att du får sälja dem.

Största avelsproducenten på gris

Gary framstår som en praktiker, snarare än teoretiker Kanske har det att göra med hans bakgrund. Hans pappa driver en stor gård i Västmanland, på 90-talet faktiskt Sveriges största avelsproducent på gris. Som elva-tolvåring började Gary hjälpa till på gården. Men han tände aldrig på livet som bonde. Idag säger han att det nog berodde på att det är för krävande.

– För att lyckas som lantbrukare måste du kunna så otroligt mycket. Man måste nog vara en entreprenör ut i fingerspetsarna. Vara jävligt envis också. Det är absolut ett av de tuffare yrken du kan välja, att jobba med jordbruk i Sverige.

Men kanske viktigast, han saknade intresse. Och det var det enda han hade att gå på när han skulle välja inriktning i gymnasiet. Att han inte skulle jobba med lantbruk. Så vad skulle han göra?

– Jag har ju alltid haft ett brett teknikintresse, så data låg ganska nära till hands i gymnasiet …

Han landade sitt första jobb i it-kanalen efter lumpen, hos Svensk Dataservice i Sala. Där lärde han sig att bygga och serva datorer, han lärde sig att sälja datorer – främst mot företag. Och han lärde sig hur servrar och nätverk fungerar.

För mycket kartonger

Och han lärde sig så bra att distributören SMG till lockade över honom. Det var 1999 och han stannade fem år. Sen fick det vara nog, kan man säga. Han ”ruttnade på distribution”. Det var för mycket kartonger och allt handlade om pris.

– Man skulle vara billigast, det gick inte att tillföra så mycket då, konstaterar han.

”Aldrig mer distribution” sa han när han gick ut genom dörren hos SMG på väg till sitt nya jobb på Onoff. Det var då. Ändå sitter han alltså idag hos distributören Gandalf Data.. Men det är något annat, säger han. Det är ett mindre företag, de jobbar närmare sina kunder, såväl leverantörer som återförsäljare.

– Min roll här är inte bara marknadschefens utan jag sitter också och tittar på leverantörer vi jobbar med. Eftersom vi är ett litet bolag är det en mindre båt att vända när man måste byta riktning. Tittar man på broadliners är det ju mer kvartalsfundamentalism än vad vi upplever här, som en liten distributör.

Dessutom triggas han av andra saker idag än tidigare, med ”fler mil på mätaren”, konstaterar han.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00