Glöm varumärken – de är inte längre avgörande

[KANALRÖST PROLABS] ProLabs, ledande leverantör av optiska nätverkslösningar, utmanar den rådande OEM-dominansen. De vill ändra tankesättet hos datacenters och sätta en högre standard för produkt, tjänst, teknik och kostnad. Här pekar ProLabs Chief Commercial Officer, Ward Williams, på hur drivkrafterna bakom kundernas köpbeslut talar för så kallade kompatibla produkter.

ProlabsKanalröstbild

I lyx- och modevärlden kan man hävda att varumärken och etiketter är viktiga, men i den optiska nätverksvärlden däremot är namnet på en komponent inte avgörande. Köpbeslut är baserat på kvalitet, pris och service.

En undersökning som ProLabs genomförde vid årets europeiska konferens om optisk kommunikation (ECOC) med fler än 120 respondenter, visade att kvalitet, pris och service rankas som de tre viktigaste faktorerna vid inköp av fiberoptiska komponenter.

  • 98 % inkluderade kvalitet i sin topp 3-prioritering
  • 89 % inkluderade pris i sin topp 3-prioritering
  • 53 % inkluderade service i sin topp 3-prioritering

Endast 14 % av de tillfrågade ansåg varumärke vara en topp 3-prioritering.

Att välja kvalitet framför varumärke är ett resultat av hur marknaden ser ut idag. Många i branschen står inför ökad konkurrens och minskade marginaler vilket gör att det just nu pågår en attitydförändring hos både branschfolk och slutanvändare. Slutanvändare är inte längre rädda för att ge alternativa leverantörer en chans om kompatibiliteten är rätt. Det som istället blir avgörande är ett engagemang för produktkvalitet, ett konkurrenskraftigt pris och en snabb och kunnig kundsupport.

Denna attitydförändring som inte längre värderar varumärke högre än pris, kvalitet och service visar en trend som vi har sett under de senaste åren där optiska nätverksprodukter på marknaden mognar och kunderna blir allt mer öppensinnade. Köpare väljer i allt större utsträckning hög kvalitet över en etikett.

Q: Vad är kompatibla nätverksprodukter?

A: Kompatibla produkter kan vara bland annat transceivers, kablar eller mediekonverterare. De är utformade för att fungera med alla tillverkares utrustning och kan användas i praktiskt taget alla branscher.

Q: Vad är det som driver det ökade fokuset på den kompatibla marknaden?

A: Efterfrågan. IT-avdelningar är pressade att göra mer med mindre och tittar på kompatibla produkter. Kostnadsbesparingarna är markanta, upp till 50-70% jämfört med produkter från tillverkare av originalutrustningen (OEM).

Q: Vilken är kundernas största oro kring OEM-kompatibla produkter?

A: Det finns en oro för att kompatibla produkter inte har tillräckligt hög kvalitet. Även om inte alla leverantörer är likadana så finns det de som erbjuder precis samma kvalitet som OEM.

En annan missuppfattning är att bara optiska transceivers som kommer från OEM kommer att fungera med befintlig utrustning. Transceivers från tredjepart är utformade för att uppfylla branschstandard och är därför fullt kompatibla med OEM-produkter och dess infrastruktur. Faktum är att de flesta transceivers, både från OEM och de som säljs av självständiga leverantörer, tillverkas i samma fabrik.

För det tredje finns en rädsla bland nätoperatörer när det gäller garantier. De tror att garantin inte gäller om de inte använder originalprodukterna. Detta är helt enkelt inte sant. OEM kommer inte ogiltigförklara en garanti baserad på användningen av en kompatibel produkt.

Vill du veta mer om ProLabs? Kontakt vår svenska distributör Zycko (www.zycko.se)

 

Post Comment