Goodyear demonstrerar intelligent däckprototyp på vägen

Goodyears intelligenta däckprototyp är utformad för att säkerställa optimal kommunikation mellan däck- och fordonsparksoperatörer.

Vid 2018 års internationella bilsalong i Genève visade Goodyear upp sitt allra senaste framsteg gällande den intelligenta däckprototypen. Prototypen vid årets mässa är ett fullständigt däckinformationssystem som omfattar däck, sensorer och molnbaserade algoritmer som samverkar för att kommunicera i realtid med fordonsparksoperatörer via en mobilapp.

”I takt med att delad mobilitet blir allt mer populärt ser vi även en utveckling där körda kilometer per fordon stiger avsevärt under de kommande åren”, säger Chris Delaney, President of Goodyear Europe, Middle East and Africa. ”För operatörer av gemensamma fordon är det av stor betydelse att servicefrågor kring däcken hanteras proaktivt, både på grund av kundupplevelsen och affärsmodellen.”

Goodyears intelligenta däckprototyp möjliggör kontinuerlig anslutning och datadelning i realtid. Det tillåter i sin tur optimal däckanvändning för säkrare och mer kostnadseffektiv mobilitet och maximerad drifttid.

Sensorerna i Goodyears intelligenta däck, tillsammans med information från fordonet och tredje part, förser Goodyears egenutvecklade algoritmer med realtidsdata. Tack vare algoritmerna kan informationen om däckets ID och status – inklusive slitage, temperatur och tryck – kontinuerligt uppdateras och delas med fordonsparksoperatörerna.

”Informationen om däckets prestanda och slitage ger en realtidssignal om när ett däck behöver service för att förlänga dess livslängd, bränsleekonomi och prestandaegenskaper”, fortsätter Delaney. ”Den här typen av förebyggande underhåll gör det möjligt för fordonsparksoperatörer att med exakthet identifiera och åtgärda däckrelaterade och potentiella serviceproblem innan de sker.”

Delad mobilitet fortsätter att öka på grund av önskemålen om lägre kostnader och ökad bekvämlighet för konsumenter. År 2015 stod delade kilometer för 4 % av de globala kilometer som rests. Denna siffra spås öka till över 25 % år 2030.[1]

”Vartefter som mobiliteten utvecklas kommer även behoven från konsumenter och fordonsparksoperatörer att göra det”, säger Delaney. ”Goodyear förutser vilka produkter, tjänster och upplevelser som ska leverera den mobilitet som konsumenterna och fordonsparksoperatörerna behöver.”

Video – Goodyear intelligent tire prototype

[1] https://www.morganstanley.com/ideas/car-of-future-is-autonomous-electric-shared-mobility