Hallå där … Daniel Lindkvist, vad händer på Citrix Synergy?

Under nästa vecka går Citrix årliga, globala kund- och partnerevent Synergy av stapeln i Los Angeles. Vi ringde upp leverantörens Sverige-chef Daniel Lindkvist för att få en liten försmak av arrangemanget.

Daniel Lindkvist, Citrix
Daniel Lindkvist, sverigechef på Citrix.

Vad kommer att hända under årets upplaga av Citrix Synergy?
– Synergy är ju ett event som i huvudsak är riktat mot våra slutkunder som vi kör en gång om året, och då vi gör stora produktlanseringar. Det är även ett event för våra partners, som får en möjlighet att delta tillsammans med sina kunder.

Hur kommer eventet att utmärka sig jämfört med tidigare år?
– Det kommer att handla mycket om mobilitet och mobila arbetsätt. Vi har ju de 2-3 senaste åren satsat enormt mycket på att utveckla vårt erbjudande. Vi har dels köpt bolag, bland XenMobile som har lösningar kring MDM, vilket vi för övrigt precis har tecknat ett avtal med Telia kring.

– Vi knyter nu ihop hela vårt erbjudande, från den typen av mjukvara för managering av enheter till system för att bygga moderna, molnbaserade datacenter.

Kan du peka på några höjdpunkter?
– Självklart är en av höjdpunkterna keynoten med vår CEO Mark Templeton. Han ska lämna som CEO för bolaget, så det blir hans sista Synergy. Mark har varit med bolaget i nästan 20 års tid och har varit vd i 15 år. Han har till stor del varit hjärtat och hjärnan bakom Citrix framgångar de senaste 15 åren och vi har mycket att tacka honom för.
– Så det blir nog lite emotionellt, för honom och säkerligen för en del andra.

Vilken är Citrix främst utmaning sett ur slutkundsperspektiv idag?
– Det är att få den svenska marknaden att förstå vad Citrix står för och gör idag. Citrix i de flestas ögon och öron är en leverantör av applikationer via tunna klienter. och det är självklart en del av det vi gör idag. Men idag är vi lite annorlunda än vad vi var för 6-7 år sedan. Vi är dominerande på publika-moln-sidan, med kunder som Google, Amazon, Apple etcetera.

– Vi har byggt enormt många publika moln åt våra kunder, vi har över 200 publika moln som kör på våra plattformar. Det är ingen som vet om det i Sverige. Det är mitt största problem. Att nå ut med det nya budskapet som kommer från Citrix.

– Det är nog min största utmaning, att få kunder att förstå att vi har betydligt mer att diskutera med hänsyn tagen till deras utmaningar med att ta sig in i den mer moderna it-arkitekturen.

Hur många deltagare väntar ni er till eventet?
– Vi brukar vara mellan 6-7000 och jag är ganska säker på att vi kommer att närmas oss 7000. Vi har växt stadigt varje år. Från Sverige är det 95 personer varav ett 30-tal kommer från partnerledet.

 

 

 

Post Comment