Hållbarhet i köket hemma – teknik från Grundig ska leda utvecklingen

Europas största hemelektronikmässa med vitvaror bjöd på mycket nytt och IT-Kanalen var på plats.

Hakan Bulgurlu, CEO Grundigs

– Marknaden för smarta produkter i hemmet kommer att öka dramatiskt, sa Hakan Bulgurlu, Grundigs CEO till pressen på Messe Berlin härom dagen. Smarta produkter kommer att hjälpa oss att fatta smarta beslut som leder till bättre hälsa och som är bra för miljön. Grundig kallar initiativet ”The sustainable home 2.0”. Målsättningen är att hemmet ska vara den bästa platsen att vara på.

IFA i Berlin, Europas största mässa för hemelektronik, hölls under de första dagarna i september och IT-Kanalen gjorde ett besök på inbjudan av bland andra Grundig. Grundig hade en stor monter där det pågick olika aktiviteter. Det är ju ett gammalt företag som vi kanske främst förknippar med TV-apparater men som har ett enormt utbud med mycket annat. I montern kunde man se allt från modevisningar och hårstyling till matlagning – nära på som ett soffprogram på TV (”talk show”). Utrustning till köket (och andra vitvaror) är viktiga produkter på Grundig som exempelvis spisar och kylskåp. Hårtorkar och locktänger är exempel på andra produkter.

Montern hade också en särskild och ganska stor avdelning för handel och media med många bekväma arbetsplatser. Ambitionen att underlätta för samarbetspartners inom exempelvis handeln var påtaglig.

Stora och växer

Grundig grundades i Tyskland på 30-talet och sålde inledningsvis radioapparater. Sedan början av 2000-talet ägs Grundig av ett bolag i Turkiet, Arçelik AS med huvudkontor i Istanbul.

I Grundigs ambition att göra våra hem mer miljömedvetna ingår att kunna minska matsvinnet. Utöver det ska de flesta av Grundigs apparater och varor gå att återvinna. Grundig har också redan radikalt minskat användningen av vatten i produktionen och jobbar med stor energi på att minska elförbrukningen.

IT-Kanalen fick träffa Christian Struck, Grundigs marknadschef, som framförallt inledningsvis ville prata om en av Grundigs senaste innovationer, en tvättmaskin där trumman är tillverkad av återvunna PET-flaskor (plastflaskor). Ett stort steg i rätt riktning för den som vill rädda planeten, menar Christian.

-Jag verkligen älskar det här projektet. Det förändrar hur vi erbjuder produkter eftersom det kommer med redan inbyggd återvinning.

Från minskad miljöpåverkan till städning

Christian menar att det är roligt med en produkt som inte bara är neutral när det gäller miljön utan till och med tar bort en del av problemet med nedskräpning. Grundigs mål är att 90 procent av deras produkter ska återvinnas. Idag är nivån 80 procent och det tycker Christian redan är ganska bra.

Tvättmaskinen med den nya trumman fanns att se på mässan och kommer snart ut på marknaden.

Christian sa också att det ju den här gången inte handlar om en ny funktion på tvättmaskinen utan uppfinningen är av ett helt annat slag och har tagit tid att utveckla. Trumman måste vara tålig och har därför inte varit enkel att ta fram.

Det kommer en dammsugare som också har en del som tillverkas av återvunna plastflaskor.

Grundig samlar in plastflaskor, återvinner dem och använder i produktionen. Den som köper en av dessa produkter märker ingenting för man ser inte den del som är tillverkad av PET-flaskorna. Det man exempelvis ser av trumman i tvättmaskinen är fortfarande av stål. Det är den yttre trumman för vattnet som är gjord av det återvunna materialet och den syns inte.

Mäter hur färsk maten är

Christian gillar också en ny slags funktion i köket från Grundig som mäter hur färsk maten är.

-Den är användbar och kommer att innebära förändringar i livet för slutanvändaren, säger Christian. Sättet som man konsumerar sitt färska kött på kommer att förändras och det är en viktig del i Grundigs ambition att respektera planeten.

På Grundig jobbar man alltså just nu med att minska matsvinnet. Ett projekt man kallar ”Respect food 2.0”. Man har flera olika saker på gång som ska hjälpa konsumenterna att slippa slänga. Man ska kunna mäta hur färskt något är och få hjälp att hålla reda på vad man redan har hemma och vad man kan laga av den maten.

-Vi måste öka graden av medvetenhet, säger Christian.

Grundigs ”Inventory tracking system” kommer inte på marknaden i år men troligen under senare delen av 2018. (Det vi fick se i utställningen var en metod där varje matvara i kylen får en elektronisk märkning, matvaran registreras och man sedan får ett meddelande där man kan se vad man har hemma och hur gammalt det är i en app.)

Christian berättar också att Grundig samarbetar med ett matlagningsteam som utvecklar recept som fungerar väl för mat som måste användas direkt om man ska undvika att kasta den (som är i slutet av sin livscykel). Den som ska använda maten ska kunna få idéer om vad man kan göra med mat som man redan har hemma. Det kommer att betyda att man kan spara pengar och – som sagt – minska matsvinnet.

Hälsan är viktig

Grundig har också flera pågående initiativ som ska leda till bättre hälsa. De har en personvåg (Body Scale) som visar uppgifter om kroppen på en spegel i ansiktshöjd på väggen. Vågen varifrån uppgifterna skickas står man i vanlig ordning på nere på golvet. På spegeln kan man sedan läsa flera olika uppgifter som vågen har mätt.

En annan produkt som kan hjälpa till med hälsan passar bättre i eller i närheten av köket. Grundig har mikroträdgårdar i skåp med glasdörrar som är till för att odla färska örter. Den som inte har egen trädgård eller i övrigt dåliga möjligheter att odla kan använda skåpen i stället. Om man skördar i den egna mikroträdgården strax innan serveringen smakar örterna bättre och innehåller mer vitaminer.

Kunder söker information på nätet

Vi frågade också Christian om Grundigs förhållande till handeln. Vi finns väldigt nära handeln, säger Christian. Den största delen av Grundigs försäljning kommer från återförsäljare i traditionell handel, inte e-handel. Grundig har inte själva någon e-handel. Den traditionella handeln håller på att förändras, särskilt i Tyskland, säger han. Grundig är förstås inriktade på att använda alla kanaler och hitta varje kanals unika fördel. Man har undersökt hur slutkunderna söker information och sett att många läser om produkterna på återförsäljarnas sajter på nätet. Därför ser Grundig till att återförsäljare löpande har tillgång till bästa möjliga information. I slutet av sin inköpsprocess har kunden ofta jämfört och kollat priser på nätet men går till en vanlig fysisk affär för att göra sitt köp.

Samarbete med mästerkock

IT-Kanalen tick också träffa stjärnkocken Massimo Battura från Italien. Hans restaurang i staden  Modena i Italien blev tidigare i år utsedd till världens näst bästa restaurang (www.osteriafrancescana.it/). 2016 var de allra bäst, alltså världens bästa. Massimo samarbetar med Grundig och berättar att han har en väldigt välutvecklad förmåga att känna mats smak, även små skillnader. Han berättar att de smarta kylskåp som Grundig håller på att utveckla kommer att visa med hjälp av olika färger i vilket stadium maten befinner sig. På så vis kan man få hjälp. Ett exempel är att om exempelvis grönsaker får rött ljus så ska de ätas direkt annars måste de snart kastas. Maten smakar olika beroende på i vilket stadium de befinner sig. Så fort man ser att någon produkt nått rött ljus så kan man också få ett recept som man kan använda maten till.

I övrigt tycker Massimo att man ska lägga lite tid på att göra inköpen på rätt sätt. Tänk på vilken säsong det är, alltså vilka varor som produceras just nu. Lägg också lite tid på att få bra kontakt med försäljare av exempelvis kött eller ost eller direkt med jordbrukarna och fiskarna. Det betyder att man kan spara pengar – både genom att köpa enligt säsong och genom att använda upp allt man köper och slippa slänga.

– Det här tror jag är framtiden, säger Massimo.

Så lagar du ”pasta telli”

– Grundig har samma approach när det gäller att bygga vitvaror som jag har när jag lagar mat så jag hjälper dem gärna, säger han.

Självklart ber IT-Kanalen om ett recept. Massimo föreslår ”pasta telli” som passar om man har bröd hemma som inte längre är helt färskt. Man gör brödsmulor och resultatet handlar om hur mycket känsla man har i händerna. Till två personer tar man två ägg. Ta också riven parmesan. Välj mängden brödsmulor i förhållande till ost beroende på hur hårda ”pasta telli” man vill ha. Mer brödsmulor betyder att de blir hårdare. Forma ”bitar” med hjälp av en form. Det gäller att jobba fort, säger Massimo. Koka i buljong och servera direkt.

Den som hört talas om Massimo tidigare kanske vet att han också jobbar med utspisning av hemlösa i en ambitiös och internationellt organisation som han själv varit med och startat som heter Food for Soul – och där Grundig är partner. Organisationen är verksam främst i Milano och Rio de Janeiro. Organisationen ägnar sig bland annat åt att laga god mat av varor som är nära att bli för gamla.

Skapa nya matvanor

Sedan fick IT-Kanalen möta ytterligare en expert som jobbar med Grundig. Det finns goda möjligheter för människor att ändra sitt beteende, säger Dimitros Tsivrikos som är konsumentpsykolog och undervisar på University College i London.

– När Grundig bad mig jobba med dem så blev jag väldigt glad eftersom de är ett av få bolag som vet hur man får någon att ta små steg för att ändra ett beteende, säger han.

Teknik kan hjälpa människor att ändra sig. Med tekniken får man i praktiken en slags coach som exempelvis hjälper en att gå på gym eller dricka mindre alkohol – om man skulle vilja det. Samma sak gäller om man vill bli bättre på att planera i köket så att man slipper slänga mat. Tekniken kan visa att mat som vi kanske trodde var för gammal fortfarande är tillräckligt god för att ätas. Man behöver en vilja att ändra och sedan tar man hjälp av lämplig teknik, säger Dimitros.

Många gör en inköpslista och köper samma varor om och om igen. Bara det att börja kolla om man redan har maten hemma är ett första bra steg. Man kan också skapa olika vanor som att ha en fast dag i månaden för vegetarisk mat, föreslår Dimitros. Det kan innebära att man slipper kasta en del mat.

En undersökning som Grundig låtit göra i sex europeiska länder, bland andra Sverige, visar att 94 procent av befolkningen (i hela undersökningen) skulle önska att de kan bli mer miljömedvetna, men två tredjedelar menar att de saknar tid. Två tredjedelar tycker också att matsvinn är ett stort problem. Det blir därför intressant att följa utvecklingen av exempelvis Grundigs kylskåp. I slutet av nästa år (troligen) kommer den produkt med sensorer som hjälper till med färger och visar hur färsk en matvara är. Den anger om maten kan ätas trots att den legat i kylskåpet några dagar. Det blir onekligen mycket spännande!

Beko – ännu ett varumärke

Pressen fick också ta del av nyheter från varumärket Beko – som i mångt har samma sortiment som Grundig och samma ägare. Vid en presskonferens lanserade man en fortsättning på sitt partnerskap med fotbollsklubben FC Barcelona.

Hakan Bulgurlu, CEO även på Beko, sa att om det skulle vara så att han inte själv kan få sin son att äta något som är hälsosamt, då kan med all säkerhet fotbollsspelaren Messi det! Eat like a pro, heter kampanjen och man ska jobba med att minska övervikten hos barn.