Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Han vågar gå mot strömmen

[PÅ STAN MED] Nischad eller bred jätte.  Det har i princip varit en naturlag i IT-branschen. IT-konsulten Infozone är ingetdera. Infozones grundare Hampus Carnemark följde istället sin egen magkänsla. Och framgångssagan lät inte vänta på sig.

Hampus Carnemark, grundare till Infozone

Plötsligt står en flock hjortar framför Hampus Carnemark. Hampus pappa andas lugnt, och siktar på en kalv som står lite till höger i djurklungan. Pang. Ett perfekt skott. Hampus är 5 år. Och det är första gången han följer med ett jaktlag. Och det var i den här livsfasen Hampus fritidsintresse för jakt började.

Valet av restaurangen Lennart & Bror är förstås givet när IT-Kanalen träffar Hampus 37 år senare. Det är ett gemytligt litet matställe, kombinerat med en delikatessbutik för gäster som gillar kött och korv.

– Jag jagar mest hjort och fågel på familjens jaktmarker bland annat utanför Malmköping och Åtvidaberg.  Ibland jagar vi rådjur och hare men det är sällan vi är med på någon älgjakt, säger Hampus Carnemark.

På menyn beställer Hampus en biffmacka som han rekommenderar till oss övriga i sällskapet. Och biffmackan visar sig vara utsökt.

Redan i mitten av 1990-talet trummades budskapet in att såväl återförsäljare och it-konsultföretag måste nischa sig eller förvärva bolag för att bli en it-jätte och erbjuda bredd. Annars går det inte att överleva på sikt. Punkt.

Infozone är ingetdera. Därför går Hampus Carnemarks Infozone mot strömmen. It-konsultföretaget kan snarare kategoriseras som små och breda med spetskunskap inom varje affärsområde. På menyn finns lösningar och tjänster inom Managed service, systemutveckling och beslutsstöd, kryddat med lösningar som Citrix, Sharepoint och Qlikview. Sidospår för Infozone har varit ett eget rekryteringsbolag och lösningar för energioptimering i datorhallar. Bland svenska kunder finns bland andra Investor, Regeringskansliet, Axfood, Tibnor och Sveriges Radio.

Med två tomma händer grundade Hampus Carnemark bolaget tillsammans med Patrik Johansson i slutet av 2007. Sedan dess har pilarna pekat rakt upp.   Den svenska delen av Infozone har numera 50 anställda i ryggen och omsatte 68 miljoner kronor 2016. Vidare har Infozone vuxit av egen kraft. Även resultatmässigt har företaget alltid visat svarta siffor på nedersta raden, medan många andra företag i branschen har brottats med sina lönsamheter. I Sverige är Infozone etablerade i Stockholm, Norrköping, Örebro och Malmö.

När Hampus Carnemark berättar om Infozones affärsidé pekar han stolt men en smula blygsamt på tre framgångsfaktorer:

–  Jag har byggt Infozone utifrån varje individ. Trivs medarbetarna bra går företaget bra. Jag startade ett företag som jag själv alltid velat jobba på och mjuka värden har alltid varit viktiga, säger han.

Det handlar bland annat om att ha roliga aktiviteter efter arbetstid eller åka på spännande resor utomlands med inslag av kickoffer. Humor och skratt på jobbet är också essentiellt.

– Däremot är det viktigt att aktiviteter utanför arbetstiderna ska vara frivilliga. Jag vill ta hänsyn till att alla inte kan delta. Många medarbetare har småbarn hemma, säger Hampus Carnemark.

År 2012 flög Hampus Carnemark i tjänsten ofta fram och tillbaka till USA där han byggde upp Infozones verksamhet med fokus på Qlikview-konsulting och utveckling. Idag finns 25 anställda på kontoren i Chicago och Morristown. Omsättningen där pekar också uppåt, 36 miljoner kronor i fjol.

På individnivå ska varje anställd kunna dra nytta av USA-etableringen:

– Medarbetare som har kunskaper om Qlickview får gärna jobba på Infozone i USA, eller vice versa. Det ger en unik möjlighet att kunna lära sig av varandra. Det gynnar både anställda och företaget, säger Hampus Carnemark.

I USA finns kunder som bland annat Skanska och Royal Bank of Canada.

Den andra framgångsfaktorn, menar han, är att Infozone jobbat stenhårt för att ha en stark kunskap om produkter och tjänster som de säljer. Ett exempel är beslutsstöden SAP och Qlickview som Infozone säljer och vidareutvecklar till sina kunder.

–  Vi har rekryterat anställda som tidigare jobbade på Qliktech företaget bakom Qlikview. Därtill har vi Qlik-kompetens när det gäller Qlikview och Qlik Sense, säger Hampus Carnemark.

Inom Citrix är Infozone vassa på framförallt networking och kunskaper inom Microsoft och Citrix i kombination. Och när det gäller Sharepoint är företagets styrka att de har en lång erfarenhet av olika Shaprepointmiljöer.

– Vi är en av få som har tyngst kompetens inom Sharepointonline. Vi har även skapat moduler för ledningssystem och intranät i Sharepointonline, säger Hampus Carnemark.

Den tredje faktorn är att ha en entusiastisk säljkår:

–  Vi lyckas ofta vinna många uppdrag trots att vi slåss om samma affärer som de stora breda konsultföretagen. Den röda tråden är att vi inte priskrigar om affärer utan vi säljer kvalitet, konstaterar Hampus.

Det handlar också om att lyssna mycket på kunden. Ställa frågor till kunden, väcka nyfikenhet, få dem berätta om vad som fungerar dåligt och vilka utmaningar och mål deras verksamhet står inför. Många kunder är inte medvetna om sina behov. En skicklig säljare har under behovsanalysen en bra förmåga att få kunden att tänka i nya banor.

– För oss är det viktigt att säljare och konsulterna lever i symbios med varandra. Säljarna tar reda på behoven och finner nya kunder medan konsulterna ansvarar för tekniken och införandet, säger Hampus, som själv har gått Electrolux säljskola när han var i 20-årsåldern.

Förutom jakt är Hampus stora fritidsintresse att vara på sjön. Ett stenkast från familjen Carnemarks lägenhet i Vasastaden finns familjens motorbåt vid den södra delen av Brunnsviken. Motorbåten är en liten ribbåt.

– Det är soffor i båten. Jockysäten fick jag tyvärr välja bort eftersom det är en barnvänlig ribb, säger han.

Under båtsäsongen är den en enkel match att ta en tur efter jobbet. Ombord kan Hampus eller hela familjen ladda batterierna då de beger sig ut på en tur för att bada, koppla av eller åka till någon trevlig sjökrog.

Hampus på en minut:

Bor:  Stockholms Innerstad.

Ålder: 42.

Familj: Fru och en dotter

Antal uppkopplade it-enheter hemma: Många.

Gillar:  Jakt, sjöliv tennis, familj och golf.

Ogillar: Skryt och orättvisa.

Egenskaper:  Entusiastisk, säljande, driven och omhändertagande.

Motto:  Våga ta beslut, bättre ta ett vågat beslut än inget alls.

Planerad resa: Privat: vårt andra hem Palma del Mallorca i mars, Tjänst Infozone´s kontor i USA, Chicago och NYC under april.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filed in: På stan med Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved