Microsofts prisade partner om att vinna
Hem NYHETER Microsofts prisade partner om att vinna

Microsofts prisade partner om att vinna

Publicerat av: Redaktionen

[UPPDATERAD MED INTERVJUER 1/10 kl 15.02] Under gårdagens Partner Day 2014 presenterades årets vinnare av Microsoft Partner Awards.

I år har juryn fokuserat på att man ligger i framkant vad gäller lösningar på den senaste tekniken och att man varit framgångsrik hos användarna. Molntjänster och moderna enheter som en del av lösningarna samt hur den nya teknologin används inom det egna företaget har också spelat in.

Microsoft Partner Awards, Office IT-partner

Office IT-partner, en av åtta vinnare under Microsoft Parter Awards.

Sigma AB – Årets partner Business Insight & Mission Critical

Juryns motivering: Sigma AB har snabbt tagit till sig ny teknik inom Business Insight. De har byggt en lösning som innehåller många komponenter i Azure-plattformen såsom HDInsight och Azure Service Bus. De har också presenterat ett av de första exemplen på en tillämpning av Internet Of Things i kombination med Microsoft Business Analytics.

Försäljningschef David Österlindh, hur känns det?
– Det känns fantastiskt. Det har varit ett händelserikt år där mycket nytt har släppts från Microsoft samtidigt som vi tagit in den nya tekniken. Vi vill vara ödmjuka inför vinsten, men vi har tagit fram en lösning som just nu är unik i Europa. Och jag tror att hela partnercommunityn kan dra nytta av vår lösning och skapa nytta för kunderna.

Varför tror du att ni fick priset?
– Vi har varit lyhörda och lyssnat på vad Microsoft lanserat – men sen är det så också att för nästan ett år sedan förvärvad vi Sony Mobiles utvecklingsavdelning i Lund, som är experter på telemetri. Sedan tog vi fram en sensorteknik som gjort det möjligt för oss att få in realtidsdata i vår azure-tjänst.

Hur ska ni jobba vidare nu?
– Nästa år är det nya förutsättningar och antagligen nya produktsläpp från Microsoft så det får man vara ödmjuk mot. Men vi kommer köra stenhårt nu i Europa och även Nordamerika med den här tekniken och förhoppningsvis kommer de ge vinster åt alla, både kunderna och Microsoft, och partnercommunityn. Så vi får se vad som händer!

NAB Solutions AB – Årets partner Business Solution

Juryns motivering: NAB Solutions AB har genom kreativitet och starkt ledarskap visat hur man framgångsrikt kan kombinera en smart Azure-baserad branschpaketering tillsammans med en effektiv försäljningsmetodik som på kort tid resulterat i över 20 nya kunder. Genom att ligga i teknikens framkant och snabbt ta till sig nya Dynamics-versioner, använda Azure och inte minst den nya Tablet-klienten i Dynamics NAV 2015 visar de tydligt att Mobile First, Cloud First är ett framgångskoncept.

Johan Adenmark, försäljningschef hur känns det att vinna?
– Omtumlande. Jätteroligt. Lite oväntat, eftersom det var hård konkurrens, men jätteroligt.

Varför tror du att just ni fick priset?
– Därför vi det senaste året legat i frontlinjen både för att få upp affärssystem i Azure och för att vi har legat längst fram i världen med den nya tabletklienten.

Hur ska ni arbeta vidare från det här?
– Lägga i en växen till och köra ännu hårdare. Nu ska vi utnyttja det försprång vi har!

Qbranch AB – Årets partner Cloud Platform

Juryns motivering: Qbranch AB har utvecklat en lösning i samarbete med några större kunder, där man i en och samma självbetjäningsportal kan beställa serverkapacitet i Azure, den egna hosting-miljön och i kundens eget datacenter. Dessutom är lösningen integrerad med Azures faktureringssystem för snabb och enkel kontroll på kostnaderna.

Jan Hellgren, produktmarknadschef på Qbranch, hur känns det att vinna?
– Det känns jätteroligt. Jag har varit involverad i sådant här några gånger och det är superroligt. Det blir ju ett kvitto på något man jobbat med länge, att det är fler som tror på samma sak.

Varför tror du att just ni fick priset?
– Jag tror att vi får det för att Microsft Azure inte riktigt tagit fart i Sverige än och vi har en lösning som faktiskt kan bidra till att proppen går ur ketchupflaskan. Att det här faktiskt kommer börja hända. Vi adresserar de bromsklossar som marknaden har när det gäller att börja använda publika molntjänster, framför allt på infrastruktursidan.

Hur ska ni arbeta vidare från det här?
– Nu ska vi sälja! Och så ska vi dricka lite sprit – fast i omvänd ordning!

Xperta AB – Årets partner Cloud Productivity & Enterprise Social

Juryns motivering: Xperta AB är drivande i migreringar av kunder till molnet. De har med god kvalitet förflyttat ett stort antal kunder till molnet. De har också på ett föredömligt sätt lagt till mer avancerade molntjänster såsom SharePoint Online i sitt erbjudande. Under det senaste året har Xperta AB också förflyttat en mängd kunder från Dropbox till OneDrive för Företag.

Kenneth Claesson, marknadschef på Xperta, hur känns det att vinna?
– Det känns fantastiskt. Stort, till och med. Förra året föll vi på målsnöret så därför känns det extra kul det här året. Som jag nämnde tidigare också så har vi haft tempot även det här året och levererat till fullo, tycker jag.

Varför tror du att just ni fick priset?
– Jag tror att vi är en aggressiv partner. Dels är vi små, men så har vi valt att satsa på en nisch som vi trott på sen e-posttiden, och jag tror också att vi levererar framförallt. Man måste bevisa att man kan leverera, och vi har valt EPG-segmentet – de stora kunderna – och vi har haft en del prestigekonton där vi fått bra cred från kunder och från Microsoft.

– Det här året har samarbetet varit lite tightare med Microsoft [än tidigare] och [det har förstås gynnat samarbetet även med] våra kunder. Det är många nya teknologier och många nya utmaningar som varken kunderna eller vi eller Microsoft [tidigare] varit beredda att ta. Tidigare har vi levt i en rätt mainstream[-artad] värld där vi vetat svaren på frågorna, men nu står vi inför nya utmaningar och då har vi levererat och slagit huvudet i väggen och kört på.

Hur ska ni arbeta vidare från det här?
– Vi har en ganska klar agenda. Som precis som för några år sedan när vi valde att satsa på det här segmentet. Vi förstod att antingen hänger vi med på det här tåget eller så tittar vi på när det går. Nu har vi anpassat oss efter utvecklingen och försöker hela tiden hitta nya delar. Vi försöker tyda trenden – se vart det går någonstans. Det handlar om tajming, att hoppa på när det gäller och anpassa sig snabbt.

Atea Sverige – Årets partner Devices & Mobility

Atea Sverige har under året byggt kompletta mobila lösningar åt sina kunder där plattor, telefoner, appar och molnet ingår som en helhet i lösningen. Lösningarna fokuserar på verksamhetsnytta med den mobila användaren i centrum. De ligger i framkant vad gäller att leverera på strategin Mobile First, Cloud First.

Crayon AB – Årets partner Licens

Juryns motivering: Crayon AB har under året fortsatt att starkt öka sina licensintäkter. De förnyar kundernas avtal i tid och de ökar signifikant år efter år. Under året som gått har de tydligt visat starkt fokus på transformationen till molnet. Crayon AB förser inte bara Microsofts kunder med förstklassiga licenslösningar och SAM-projekt utan säkerställer också nyttjandet genom att leverera konsultprojekt som exempelvis utrullning av Office 365 och implementering av hybrida molnlösningar.

Tomas Bylund, vd på Crayon, hur känns det?
– Det är alltid kul att vinna, det är liksom vinsten som är själva grejen. Om man tävlar, då ska man vinna.

Varför tror du att just ni fick priset?
– För att vi är bäst. Det är väldigt sällan man vinner om man inte är bäst.

Men vad har ni gjort då för att bli bäst?
– Ja man kan ju inte riktigt träna som i andra sammanhang.

Vad gör er bäst i det här sammanhanget då?
–Vi kan mycket saker. Och vi kan tillämpa våra kunskaper på ett sätt som är bra för många andra. Vi tycker att vi alltid borde vinna för vi har nöjdast kunder.

Hur ska ni arbeta vidare från det här?
– Se till att hålla de andra bakom oss i kunskap och engagemang. Det är inte så svårt.

 

Office IT-partner – Årets partner SMB

Juryns motivering: Office IT-partner har under året gjort en omfattande satsning för att bli en av de större spelarna inom SMB-marknaden. Resultatet har inte låtit vänta på sig. De har lyckats med att kraftigt öka sin volymlicensaffär, samtidigt som de haft en mycket stark tillväxt i sin hosting-leverans och i sin Office 365-affär. de har under året vunnit ett stort antal nya kunder i SMB-segmentet.

Mia Ihrborg, vd Office IT-partner, hur känns det att vinna?
– Fantastiskt roligt. Vi är jättestolta. Vi har jobbat hårt för det här och har ett väldigt bra samarbete med Microsoft. Vi är jätteglada för vårt teamwork ihop.

Varför tror du att just ni fick priset?
– Jag tror att det beror på att vi är väldigt starka inom SMB. Vi växer mycket inom hosting, inom windows 365 som är hela bredden mot SMB-kunderna.

Hur ska ni arbeta vidare från det här?
– Vi kommer jobba vidare på samma spår och utöka mot SMB-kunderna och se till att de blir ännu mer nöjda framöver.

 

Cellip AB – Årets partner Voice

Juryns motivering: Cellip AB har under det gångna året fortsatt leda utvecklingen av Lync-tjänster och har erbjudanden för alla segment. Det finns exempel på kunder som sparat uppemot 70 procent på deras Lync konferenslösning jämfört med en traditionell lösning. De har integrerade lösningar med några av de större teleoperatörerna på Enterprise-telefoni. Cellip AB är helt enkelt fortsatt ledande på Lync telefoni i landet.

Esko Airas, vd på Cellip, hur känns det att vinna?
– Det är fantastiskt kul. Förra året var ju otroligt. 2011 hade vi inte något Office, eller Outlook eller något på kontoret, vi visste knappt vad det var.

– Vi bestämde tidigt 2012 att gå all in på Lync. Och det gjorde vi förbaskat bra då, för då vann vi förra året och nu vann vi i år igen. Vi gör fantastiskt mycket bra saker och nu ska vi få ut det till kunderna också! Det har varit vårt mest spännande år någonsin.

Varför tror du att just ni fick priset?
– En viktig sak är att vi faktiskt gör Lync på riktigt, all in. De flesta andra aktörer, som till exempel Telia som var nominerade ikväll, de har Lync på sidan av. Vi har Lync som kärnan i vår lösning. Vi har kopplat in oss mot Office 365, vi har tjänster i molnet. Så vi är unika nu helt enkelt.

Hur ska ni arbeta vidare från det här?
– En viktig sak, som jag också sa på scenen tidigare, är att få våra partners att ställa frågor kring telefoni. Det är väldigt enkelt att arbeta med oss. Idag lanserade vi att vi kommer börja samarbeta med Tre, så det skakar väl om telefonmarknaden rätt rejält.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00