Hög tid att ta steget till molnet – men börja med att värdesätta din IT

[KRÖNIKA] En kraftigt konkurrensutsatt affärsmiljö tvingar företagen att bli mer proaktiva och agila.

Johan Ekblom, Market Unit Lead, Modern IT, Avanade Sverige

Det gör att nya affärsmodeller växer fram snabbt. Nya aktörer vars produkter och tjänster utvecklats för att vara lönsamma i en digital ekonomi tar marknadsandelar. Den växande insikten hos IT- och beslutsfattare är tydlig, tiden för molnet är nu. För företag som klarar av att modernisera sin IT genom att ta steget ut i molnet finns verkliga affärsvärden att realisera.

Vikten av en genuin förståelse för affären

Anledningen till att många företag fortfarande inte kommit igång med sin digitala förändringsresa är bristen på en genuin förståelse för molnets fulla potential. Samtidigt som rätt kompetens blir allt svårare att attrahera.

IT är idag en hörnsten i affären och en förutsättning för företag att driva innovation, bli agila och skapa en infrastruktur i vilken man kan testa produkter och tjänster som snabbt kan gå i produktion och rullas ut på marknaden.

Basfunktioner i form av fungerande e-post, en hög grad av säkerhet i systemen och rutiner för back-up är sedan länge självklarheter för ITavdelningarna. Först när vi förstår, värdesätter och erkänner ITs affärskritiska roll blir det möjligt att prioritera rätt och investera tid, energi och kapital i lösningar som genererar verkligt affärsvärde.

Lika viktigt är att företagen får upp ögonen för, och lär sig använda molnens elasticitet, skalbarhet och globala räckvidd. En molnplattform gör det möjligt för kunder att bygga och driva molnoptimerade applikationer på ett billigare och mer flexibelt sätt, i kombination med moderna utvecklingsprocesser och driftsmodeller. Eftersom nya applikationer också kan byggas snabbare och mer effektivt kommer utvecklingskostnaden för nya lösningar minska drastiskt.

Mät din avkastning En molnstrategi är intressant först när du kan mäta en positiv avkastning.

Sandra Lindblad, Director Market Unit, Avanade Sverige

För många företag är molnet något de testar, snarare än kastar sig in i. Ur risksynpunkt är det förståeligt, men priset företag betalar för det förhållningsättet är en liten eller ingen avkastning.

Att omvandla några applikationer till molnet kan faktiskt leda till kostnadsökningar eftersom det kräver inledande investeringar i ny molninfrastruktur, samtidigt som den befintliga infrastrukturen används. De affärsmässiga fördelarna kommer först när det finns mod att investera fullt ut i en heltäckande molnlösning.

Även företag som vågat ta språnget och flyttat stora delar av sina applikationer och funktioner till molnet, kan fortfarande kämpa med avkastningen på investeringen. Varför är det så?

Jag anser att det nästan uteslutande bottnar i att företag i för hög utsträckning fokuserar på infrastrukturbesparingar, snarare än att se vad molnet faktiskt möjliggör för verksamhet i stort. Hur molnstrategin positivt påverkar de affärskritiska processerna.

Molnet är mycket mer än bara ny infrastruktur. Det handlar om att anamma ny teknologi, analysera och på djupet förstå hur en modern molnbaserad tjänsteplattform underlättar för ditt företag att genomföra en digital förändringsresa.

Johan Ekblom, Market Unit Lead, Modern IT, Avanade Sverige, Sandra Lindblad, Director Market Unit, Avanade Sverige