Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

HP bäddar för unga i Barcelona

Fredrick Ericsson HP

HP:s kanalchef Fredrick Ericsson under partnerträffen 2014.

HP har startat ett omfattande program för att få in yngre medarbetare i sin EMEA-organisation. De rekryteras i respektive land och skolas in tillsammans i Barcelona.

Det duger inte. Det måste till en förändring. HP:s kanalchef Fredrick Ericsson var mycket tydlig när han pratade till flera av leverantörens partner under HP Partner Summit för snart ett år sedan. Han var då tämligen ny i sitt jobb och hade varit borta från kanalen under flera år.

– Nu när jag är tillbaka känner jag igen i stort sett alla ansikten här, sa han och blickade ut över församlingen i salen.

– Vi måste föryngra oss, konstaterade han och refererade inte bara till HP utan till hela it-branschen.

400 nya förmågor

Och som av en händelse har jätten faktiskt tagit ett rejält kliv åt det hållet. Fredrick berättar hur EMEA-organisationen har satt upp en struktur och en plan för hur man ska få in yngre personer i bolaget. Inledningsvis rör det sig om inte mindre än 400 personer, även om det för svenska HP:s del handlar om ett drygt tiotal.

– Vi rekryterar unga personer här hemma som får åka ner till vår [EMEA-hub] i Barcelona för att skolas in under 24 månader. Därefter är tanken att de kommer tillbaka till Sverige och arbetar, säger han.

Det rör sig främst om säljare och utmaningen, som också är ett tungt skäl till att det är svårt att få till en föryngring på egen hand, handlar om att kraven på en säljare eller konsult i Sverige är höga.

– Många företag har ju outsourcat en stor del av sitt it-behov till andra länder, arbetsuppgifter som i många fall är mindre komplexa, vilket i sin tur innebär att de ansvarsområden som stannar i Sverige kräver mer kompetens och längre arbetslivserfarenhet, säger han.

Noggrann urvalsprocess

De personer som ingår i HP:s föryngringsprogram – det är IT-Kanalens benämning, inte HP:s – har i samtliga fall akademisk examen och har presterat över snittet på sina respektive utbildningar.

– Den viktigaste delen i urvalsprocessen är dock att hitta personer med rätt attityd, motivation och drivkrafter, säger Fredrick.

Fredrick säger att det ”visserligen är ganska lätt att attrahera unga människor till HP Sverige, men tror att de utvecklas bättre och snabbare i en miljö där” [i Barcelona].

Strävan efter att föryngra personalen inom HP handlar förstås inte bara om att bygga goodwill eller stärka sin profil som ett ansvarstagande företag. Det handlar om affärer. Det handlar om att de behöver ersätta de personer som går i pension med unga medarbetare.

För en bra mix – och lägre kostnader

Och det handlar också om att sänka kostnader.

– En 60-åring är ju i det här sammanhanget ofta dyrare än en 25-åring, konstaterar Fredrick.

Men främst handlar det om att skapa en bra dynamik och mix på arbetsplatsen.

– Vi ser att det är bra för affären om vi har en blandning av åldrar, kön och etnisk bakgrund, säger Fredrick och pekar på nyckeln till framgång för upplägget, eller liknande upplägg:

– För oss handlar det ju om att vi måste ’orka’ rekrytera och skicka ner nya personer när den första kullen kommer hem. Medelåldern på HP ligger på cirka 46 år och utan föryngring tenderar den självklart att fortsätta stiga.

Filed in: Reportage Tags: , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved