Huawei efterlyser bredare partner med tjänster i portföljen

WK Leung, Huawei
Wing Kin Leung, CTO på Huawei Enterprise Business Group.

Huawei jobbar stenhårt på att öka synligheten på den nordiska marknaden och i kanalen. Vi träffade CTO Wing Kin Leung när han besökte Stockholm för ett samtal om kanalutmaningarna ur ett Huawei-perspektiv.

Huawei är en av de största leverantörerna i världen och Norden på telekomsidan. Nu är det dags att se till att deras affärsområde sedan tre år, Enterprise Business Group som i huvudsak säljer datacenter-lösningar, får lite mer luft under vingarna i Norden och Sverige. Som ett led i det besökte företagets CTO Wing Kin Leung IDC i Stockholm, i samband med en presentation av analysföretagets årliga CxO-undersökning.

Vi fick låna kontoret en stund efter dragningarna för ett samtal i all hast, innan han var tvungen att dra vidare på sin turné.

Du var i Norge på ett liknande kundevent igår och nu är du här. Varför?

– Norden är en mycket viktig marknad för oss och EMEA som helhet är större än Kina. Att nå ut till kunder för oss på Enterprise Business Group är en helt annan sak än att göra det på operatörssidan. Så det här är ett led i att öka synligheten, säger han och understryker att kanalen är extremt viktig för dem även i det arbetet.

Långsam kanalvandring

Den kinesiska jätten har gått tämligen långsamt fram i sin nordiska kanaletablering. De har velat ta tid på sig att lära känna marknaden och de systemintegratörer som agerar här. Men nu är tiden alltså mogen för Enterprise Business Group att ta ytterligare steg mot en ökad närvaro på marknaden, och det innebär med automatik att synligheten i kanalen ökar.

Vilka utmaningar ser du för kanalen i stort?

– Det finns utmaningar och möjligheter. Men jag ser att systemintegratörer behöver bli mer aktiva inom teknikutveckling, bland annat.

– Behovet av integration ökar vilket också innebär att de partner som är fokuserade på en specifik teknik kommer att få det svårt. De behöver bygga kompetenser inom flera områden för att möta kundernas krav, säger han.

Tjänster av flera slag krävs

En annan utmaning han lyfter fram handlar om att systemintegratörer inte längre kan vara bara just integratörer, utan att många också behöver kunna erbjuda tjänster.

– Det handlar både om managed services för kundplacerad utrustning och om att kunna erbjuda drift och tjänsteleveranser utifrån det, påpekar han.

Hur väl hänger partner med i den utvecklingen? Är det främst en kunddriven förändring?

– Både och. Kundernas it-budget blir inte större, men en del av den flyttar till tjänster. Så en systemintegratör som inte flyttar över till tjänster kommer att förlora intäkter.

Hur arbetar Huawei med kanalen?

– Vi utvecklar fortlöpande lösningar som låter systemintegratörer göra den här förändringen mot tjänster. Utöver det erbjuder vi förstås också utbildning och annat stöd.

Han var noga med att påpeka att han inte har tillräckligt med kunskaper om den svenska eller nordiska kanalstrategin för att kunna uttala sig specifikt om den. Men håller du ögonen riktade mot det här utrymmet kommer du att kunna läsa om den inom kort.

 

 

Post Comment