Huaweis vd Richard Yu om AI:

”AI en avgörande faktor för konkurrensen inom smartphoneindustrin”

Huaweis vd Richard Yu

Allt eftersom artificiell intelligens blir mer vanligt utmanar tekniken smartphoneindustrin, i allt från appar till mjukvara. Under lanseringen av P20 och P20 Pro i Shanghai intervjuade den kinesiska nyhetssajten Zhidx.com Huaweis globala vd Richard Yu. Utvecklingen av Huaweis mobila AI-ekosystem diskuterades, liksom AI-appar och företagets satsningar för att klara den globala konkurrensen. Men också tekniska genombrott under 2018.

Huawei har under lång tid investerat i forskning och utvecklingen av den senaste tekniken. Något som snart kommer att löna sig. Richard Yu, vd för Huawei Consumer Business Group anser nämligen att Huawei har ett försprång mot konkurrenterna tack vare sin unika kompetens inom AI.

– AI kommer att vara en avgörande faktor för hur konkurrensen inom smartphoneindustrin utvecklas de närmaste fem till tio åren. Tekniken förändrar interaktionen mellan användaren och enheten. Ännu viktigare så utforskar den användarens preferenser och kan eventuellt också förändra affärsmodeller i mobilindustrin, säger Richard Yu.

Enligt IDC:s globala ranking över smartphoneleverenser från februari i år har Huaweis marknadsandel vuxit från 9,5 procent 2016 till 10,4 procent 2017. Både leverans och bruttointäkter visar på en signifikant tillväxt. AI kan komma att bli nyckeln till nästa stora förändring på marknaden.

– Vår första telefon sålde färre än 50 000 enheter, målet var 20 000. Nu är vårt mål 20 miljoner, alltså 1000 gånger mer på bara några år, säger Richard Yu.

AI är Huaweis fördel

Den globala smartphonemarknaden domineras endast av några få spelare: Apple, Samsung och Huawei. Richard Yu tror att AI-ekosystem kommer att vara företagets fördel och var det stora genombrottet ligger. Oavsett AI-kapaciteten så är tekniken värdelös om den inte ingår i programvaru- och appscenarier som förbättrar användarupplevelsen. Richard Yu förklarar tre steg i utvecklingen av Huaweis mobila AI-ekosystem och appar från insidan och ut.

Först och främst kommer Huawei att arbeta med sina primära appar, exempelvis kamera och galleri genom att utnyttja NPU för att säkerställa att apparna är snabba, praktiska och säkra. För det andra kommer företaget att arbeta med partners och ge populära appar AI-funktioner baserat på AI-drivna bild- och röstfunktioner. Exempelvis inom shopping, sociala medier och resor. Sista steget är att bygga ett AI-ekosystem. Huaweis molntjänst kommer i år att samarbeta med 1000 app-partners för att skapa ett komplett AI-ekosystem. Detta är Huaweis stora mål under året. Företaget kommer att visa upp resultatet när de presenterar den kommande Mate-serien.

AI är grunden för nästa generations interaktion

Hur vi interagerar med telefonen har förändrats från tangentbord till pekskärm och nu rör vi oss mot röststyrning. Det finns tre huvudfaktorer i röstinteraktion: hårdvara, mjukvara och service. Hårdvaran handlar främst om ljud och hur väl ljudet plockas upp. Det är inte särskilt svårt att förbättra hårdvaran medan NLP av mjukvaran och personaliseringen har varit en utmaning.

Service är en viktig del av utvecklingen av hur användaren interagerar med telefonen. För närvarande har virtuella röstassistenter som exempelvis Apples Siri och Samsungs Bixby fått stor uppmärksamhet. Förutom ledande mobiltillverkare har även företag som Google, Microsoft och Amazon satsat på röstassistenter i form av smarta högtalare. En del tekniska svårigheter hindrar dock utvecklingen. Att interagera röstassistenter i appar är en kamp mellan telefonproducenter och apputvecklare. Om apputvecklaren tillåter detta, samtycker den att dela tillgången med telefonproducenten. På grund av detta går utvecklingen av röstassistent i appar långsamt. Det kan ta två till tre år innan vi ser stora framsteg. Visuell interaktion kommer så småningom ersätta röstinteraktion. Ansiktsupplåsning och AR-spel är en början. De här teknikerna är fortfarande i ett tidigt skede på grund av batterilivslängd, nätverksbandbredd och lättfältsteknik.

AI förändrar affärsmodeller

AI revolutionerar inte bara produkter och funktioner utan förändrar även affärsmodeller. Tekniken gör telefoner smartare och bättre på att förstå användaren vilket innebär att enheten kan erbjuda tjänster utifrån användarens vanor utan att behöva installera flera appar.

Två stora genombrott under 2018

Till sist delade Richard Yu med sig av vilka tekniska genombrott som han anser att vi bör hålla koll på 2018. Det första är FullView-skärmtekniken. Tekniken är fortfarande underutvecklad. För att kunna skapa en FullView-skärm måste kameran, fingeravtrycksläsaren och andra knappar försvinna. Detta är en stor utmaning och utvecklingen kan ta två till tre år. Det andra tekniska genombrottet är AI, för såväl hård- som mjukvara. När det kommer till mjukvara används AI för fotografering, videoinspelning, reducering av brus och översättning. Samtliga funktioner är beroende av utvecklingen av kameror, mikrofoner och chip. Alltså bör AI för såväl hårdvara som mjukvara utvecklas tillsammans.

Richard Yu avslöjade också att Huaweis telefoner kommer få se betydande tekniska genombrott under året. Telefonernas prestanda kommer att förbättras genom mjukvaruutveckling.