Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Inbytesprogram hos Digital Inn ska locka fler till butikerna

Digital Inn lanserar ett inbytesprogram för Apple-produkter och hoppas att det ska ge mer trafik i butikerna. Det är sista delen i en plan som kedjans vd Magnus Penker sjösatte när han tog över i mitten av 2012. 

Digital Inn i Täby Centrum

Digital Inn i Täby Centrum.

Det är tufft. Ingen vill säga det, men det är riktigt tufft. Intresset för hemelektronik har rasat de senaste kvartalen.

Orden är Magnus Penkers, managementkonsulten som har fått en gång blödande Digital Inn på fötter.
– Vad än HUI och andra säger, det är bara varmluft! Titta på hemelektronik på Google Trends. Det är 30 procent ner i Q1 förra året och 30 procent Q1 i år!

Och han hävdar att Google-siffrorna stämmer väl överens flera år tillbaka med hur besöksutvecklingen i Digital Inn-butikerna har sett ut så siffrorna är signifikanta, som han uttrycker det.

Magnus Penker, vd Digital Inn

Magnus Penker, vd för Digital Inn.

Går med vinst sedan i augusti

I den här tuffa miljön har han alltså ändå lyckats vända kedjan. De röda siffrorna blev svarta i augusti, berättar han. Och nyligen lanserade de den sista delen i planen som han satte i verket strax efter tillträdet som vd för kedjan i juni 2012.
Det handlar om inbyte. En kund kan alltså lämna sin gamla dator eller platta och få en ny produkt till ett lägre pris än nypriset. Hur stor rabatten blir avgörs bland annat av inbytesproduktens modell och ålder.

– Vi har listor med alla modeller listade efter artikelnummer och kör också ett program i datorn så inom tio minuter får kunden ett pris på inbytet, förklarar Magnus Penker.

Den inbytta maskinen får en uppfräschning och säljs sedan som begagnad.

– Vi ser att våra produkter har ett bra andrahandsvärde. Det finns många som inte har ekonomisk möjlighet att skaffa sig ny, bra utrustning, som unga entreprenörer och studenter, men som ingår i vår målgrupp, säger Magnus Penker.

Målgruppen definierar han som kunskapsarbetare som för övrigt enligt Digital Inns sätt att räkna utgör en 18-del av Sveriges befolkning.

Men är det inte en kostsam hantering att ta hand om gamla maskiner?
– Nej, vi rekondar och återställer en dator på en och en halv timme. Men är det något fel på den måste det vara ett garantiärende eller så får kunden väldigt lite betalt.

Får betalt två gånger

Man kan misstänka att marginalerna på en begagnad produkt ligger högre än för en ny. Men Magnus Penker säger att det nog är ungefär lika. Däremot konstaterar han att de ”tjänar pengar två gånger på samma produkt”.

Han har tagit Digital Inn en lång väg från starten 2012 när de blödde en miljon kronor i månaden. Under resans gång köpte de Macoteket, som gick ungefär lika dåligt. Men nu är han nöjd, mycket nöjd till och med.

– Vi har fått upp conversion raten på 35 procent på dem som kommer in i butiken, säger han.

Det är klart över branschsnittet, men samtidigt konstaterar han att de inte får in fler i butiken än konkurrenterna. Man kan ana ett visst missnöje, och kanske kan inbytesprogrammet något bota det.

– Det här är absolut något vi gör också just för att få in fler i butiken, vilket är en stor utmaning för alla i det rådande klimatet, säger Magnus Penker.

Tjänster ökar även hos Digital Inn

Om inte det räcker kanske det ändå ordnar sig. För även om folk inte köper ny telefon eller dator varje år längre har det uppstått ett nytt behov som Magnus Penker ser blir allt starkare. Nämligen behovet av hjälp med den teknik som kunderna har köpt.

– Man vill ju använda grejerna. Och vi ser en allt större efterfrågan på våra tjänster, både mot konsumenter och företag, som innebär att vi hjälper till med allt från installation av utrustning till utbildningar i hur man bäst kan utnyttja produkterna

 

Filed in: Reportage Tags: , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved