”Ingen minns en fegis” – möt Caroline Johansson på Dustin

[SOMMARREPRIS] Hon flyttade till Stockholm som 15-åring och gick snart i Tele2:s hårda skola. Idag är hon hyllad marknadsdirektör hos Dustin. Hon heter Caroline Johansson.

Caroline Johansson, Dustin

Hon ser inte ut som någon som skulle arbeta med ett får för att sälja mobiltelefoni. Jag har förvisso ingen aning om hur en sådan person skulle se ut, men hon ser i vart fall inte ut att vara den personen.

Och Caroline Johansson själv hade givetvis ingen aning om att hon faktiskt skulle komma att göra det när hon satt med gymnasiekatalogen i knät där hemma i Oxelösund för 16 år sedan. Hon skulle alltså välja gymnasium. Hon visste inte riktigt vad hon skulle bli, vad hon skulle göra av sin gymnasietid. Men när vi träffas på ett kafé i Stockholm berättar hon att hon alltid har gillat färg och form. (Fast hon kan inte ens rita en streckgubbe, hävdar hon bestämt, och kan knappt skriva läsligt.)

Annons i fyrfärg lockade till Stockholm

Caroline fastnade på sidan åtta i den där katalogen. Det var katalogens första helsidesannons i färg och den talade om att det fanns något som hette Mediagymnasiet. Det var något som klack till i henne och hon visste att det var den skolan hon skulle till. Problemet var bara att gymnasiet låg i Nacka utanför Stockholm. Det skulle bli nödvändigt att flytta från Oxelösund. Fast för Caroline var det för all del inget problem, snarare än lösning. Eller en väg framåt. Hon var faktiskt lite trött på Oxelösund och hade redan funderat på att flytta till någon större stad. En flytt till en egen bostad Stockholm var nog precis vad hon som 15-åring skulle behöva.

14 år senare skriver hon på anställningsavtalet för tjänsten som marknadsdirektör på en av de mest framgångsrika och snabbast växande återförsäljarna av it-lösningar och elektronik, Dustin. Hon ska sitta i koncernledningen och utveckla inte bara marknadskommunikationen utan också bidra i flera frågor för att utveckla företagets affär. Dustin är hennes andra arbetsgivare, om man räknar bort ICA och en del andra som gav henne något att göra och lite inkomster under skolloven.

Men det var inte främst gymnasiet eller hennes senare universitetsutbildningar inom media- och kommunikationskunskap, och företagsekonomi, som tog henne till Dustin. Det var Tele2, säger hon.

– Det var världens bästa skola för mig. Jag hade aldrig suttit här som marknadsdirektör i Dustins koncernledning utan min tid på Tele2, säger hon.

Comviq blev starten

Caroline började där 2006. Hon hade precis tagit en examen i företagsekonomi som komplettering till hennes fil kand i media- och kommunikationsvetenskap. Hennes första titel på Tele2 blev Retention manager. Uppdraget var alltså att jobba med befintliga kunder inom varumärket Comviq, se över kommunikationen och få kunderna att handla mer. Enkelt uttryckt.

Det gjorde hon under ett år. Sedan flyttade hon sig till företagssidan och blev ansvarig för operatörens marknadsplan mot det segmentet. Och fick en budget på 70 miljoner kronor. Hon var 26 år då. Det illustrerar på ett bra sätt anledningen till att hon sökte sig till Tele2.

– Jag hade fått uppfattningen att det var ett väldigt snabbrörligt bolag där man gav medarbetare utmaningar, om de var redo för det och ville. Att man fick testa sina vingar. Och så var det ju och det var ett sätt att lära sig mycket på kort tid, säger hon.

Vilket passade henne som hand i handsken. Hade det inte varit för att uttrycket har blivit en klyscha hade jag nog beskrivit Caroline som någon som törstar efter kunskap och utmaningar.

Post Comment