”Ingen minns en fegis” – möt Caroline Johansson på Dustin
Hem REPORTAGE ”Ingen minns en fegis” – möt Caroline Johansson på Dustin

”Ingen minns en fegis” – möt Caroline Johansson på Dustin

Publicerat av: Redaktionen

Hon flyttade till Stockholm som 15-åring och gick snart i Tele2:s hårda skola. Idag är hon hyllad marknadsdirektör hos Dustin. Hon heter Caroline Johansson.
Forts. fr. föreg. sida

Caroline Johansson, Dustin

Vad är bra marknadskommunikation för dig?

– Bra marknadskommunikation sker mycket i mötet med kunden. Nöjda kunder är grunden till allt. Det behöver inte alltid vara skrikiga affischer. Det handlar om att ha en palett av verktyg och att synas ute i kanaler där kunden vill träffa företaget. Så att man inte behöver gå ut och skrika.

Det var enklare förr, konstaterar hon. När hon började på Tele2. Då ”gjorde man lite tv och radio, lite tryckt media”. Idag handlar det om att balansera 16-17 kanaler. Fast det var inte bättre förr, understryker hon. Bruset idag är förvisso extremt mycket högre, det är svårare att nå fram, men när man väl hittar rätt metod är det avsevärt mycket effektivare. Och det är enklare att mäta, att se resultatet av marknadsföringen.

Resultatet som är en av hennes drivkrafter.

Byggde insiktsteam

Medan många i hennes roll pekar på svårigheterna med att se vilken del av marknadsföringsbudgeten som påverkar försäljningsresultatet hävder Caroline att hon vet exakt vilka marknadsföringspengar som driver specifik försäljning. Till stor del tack vare digitaliseringen, men också för att hon redan när hon började på Dustin började bygga strukturer och ekonometriska modeller just för att kunna mäta och följa upp allt arbete de gör inom marknadskommunikation.

Den nya funktionen hon började med att bygga upp kallar hon för Crm- och insiktsteamet. För det handlar om att skapa förståelse för kunden.

– För att kunna göra marknadsföring på allra bästa sätt måste man jobba kundcentrerat och med kundinsikt. Det är kärnan. Så jag har byggt upp en funktion som jobbar med just segmenteringsmodeller och gör undersökningar som vi använder för att göra den bästa marknadsföringen.

Den ”bästa marknadsföringen” är den som som sätter kundens behov i centrum och som ger kort- och långsiktigt försäljnings effekt samtidigt. Hennes tid på Tele2 lärde henne att allting handlar om affären.

– Där var det extremt tydligt att allting man gör måste vara kopplat till affären och varje marknadsföringskrona ska ge bättre resultat än innan. Så är det också på Dustin, så måste det vara eftersom vi är i en bransch med lövtunna marginaler och snabbföränderlig marknad, säger hon.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00