Ingen tar försäljning på större allvar
Hem REPORTAGE Ingen tar försäljning på större allvar

Ingen tar försäljning på större allvar

Publicerat av: Redaktionen

Medarbetarna på Prosales är besjälade av den gigantiska frågan: hur kan företag bli bättre på försäljning? De har forskat, analyserat och dragit slutsatser i över tio år och fortsätter oförtrutet. På vägen hjälper de andra företag att förstå mer av det komplexa området.

Henrik Larsson-Broman, Prosales

Henrik Larsson-Broman, Prosales.

Det står en kikare på stativ vid ett av fönsterna. Jag har precis klivit in genom dörren till kontoret och slås av den vidunderliga utsikten över Stockholm. Kikaren skulle kunna vara ditplacerad av symboliska skäl, för att liksom illustrera företagets verksamhet och erbjudande. Men det förefaller mer sannolikt att den står där för att någon helt enkelt är nyfiken på vad som händer där nere och i halva stan.

Företaget heter Prosales och består till en inte så liten del av forskare och doktorer från den akademiska världen. Deras område är försäljning och den ständiga frågan som hänger över kontorslandskapet: ”Vad händer egentligen med försäljningen i världen?”.

Det är åtminstone min lekmannamässiga tolkning och förmodligen är den allt för grov, allt för enkel för att på ett korrekt sätt beskriva det männen och kvinnorna här ägnar sig åt; forskning inom den i princip obefintliga akademiska disciplinen försäljning.

Det är den ena delen. Den andra består i att förse kunder med svar på olika aspekter av den där frågan ut till kunderna, företag som vill förstå vad försäljning är för dem i dag och i morgon, som vill öka sin försäljning och sina intäkter och inser att det handlar om mer än att lyfta lur eller slita sula.

En av dem som arbetar på forskningssidan är Henrik Larsson-Broman och han poserar villigt vid kikaren när fotografen ber honom, men han verkar inte vara den som ställt dit den. Hans intresse för att komma visuellt närmare verkligheten där nere mellan husfasader, på gator och i parker är av allt att döma sval. (Det intrycket kan för all del också bero på att han just idag är rejält förkyld och går på feberdämpande preparat.)

”Hur mycket böcker som helst”

Han riktar hur som helst förmodligen hellre en rejäl kikare mot försäljning. Det är hans område, alltsedan han skrev sin uppsats ”Morgondagens säljarroll och säljarena” i samband med studierna på Handelshögskolan i Umeå. Och det var faktiskt då han insåg att det fanns ett behov av forskning inom försäljning, och att han skulle ägna sig åt det.

– Det fanns hur mycket böcker som helst kring ämnet. Men alla var centrerade kring individen, säljaren, och kring mötet med kunden, säger han.

Han fortsätter och talar om hur man kan läsa om ”spin-metodik” och ”solution-selling” och hur allting handlar om processer, metodik, verktyg och olika tekniker kring sälj och hur man ska agera i möten mellan säljare och köpare.

– Men det fanns väldigt bristfällig kunskap kring det som handlar om organisationen, om ledarskap, styrning, belöning, strukturer, processer, riktning, kundorientering, säljkultur …

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00