Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Ingram Micro Spring Tour ska lyfta partner till lönsammare tjänster

PS Stockholm[UPPDATERAT 140506] Ingram Micro har samlat ett 20-tal partner på PS Matsal i Stockholm. Under dagen väntas allehanda dragningar kring moln, säkerhet och datacenter. På kvällen kommer Leif Mannerström och leder matlagningen som förhoppningsvis övergår till middag.

Henrik Petersen, Acronis

Henrik Petersen, kanalansvarig på Acronis.

Henrik Petersen kom från Köpenhamn i morse. Nu sitter han på PS Matsal i Stockholm och väntar på att showen ska dra igång. Eller show och show, det är distributören Ingram Micro och deras enhet Advanced Solutions som kör en eftermiddag med dragningar. ”It på kran” anges som tema på inbjudan.

– Det här är ett viktigt event för oss. Vi behöver nå flera partner och förklara vårt erbjudande kring hantering av mobila enheter, säkerhet och back up. Och det har vi valt att lägga helt på våra distributörer. Utöver Ingram Micro har vi också Tech Data i Sverige, berättar han och konstaterar att Sverige är den snabbast växande marknaden i Norden.

Staffan Petersson, försäljningsansvarig för software och cloud på Ingram Micro, är ansvarig för eventet.

– Det är vårt sätt att träffa  partners i landet. Det här är det tredje stoppet på turnen. Tidigare har vi varit i Jönköping och Göteborg. Vi avslutar i Malmö senare i maj.

Många brottas fortfarande

Temat är alltså it på kran. Det låter inte alldeles superhett, även om det förstås i hög grad är ett aktuellt ämne. Staffan konstaterar hur som helst att det är något som många återförsäljare brottas med.

Staffan Pettersson, Ingram Micro

Staffan Pettersson, ansvarig för cloud och software på Ingram Micro.

– Ett av syftena med det här är att visa på exempel hur man kan göra, hur man exempelvis kan bygga tjänster kring mjukvaruförsäljning, hur man kan kombinera hyreslicenser med traditionella licenser. Det övergripande syftet är förstås att hjälpa våra partner att öka och bredda sina affärer.

Det kommer också att handla om hur man tar sig från datacentret till molnet och om säkerhet ur olika perspektiv. 35 personer samlas i salen där dragningen kommer att hållas. Totalt är ett 20-tal partner representerade. Bland sponsorerna märks HP, Microsoft, Adobe, Acronis – som Henrik Petersen representerar.

– Intresset för det här har ökat även från leverantörshåll. Vi har dubbelt så många leverantörer med som sponsorer nu jämfört med när vi körde vår första Tour för 1,5 år sen, säger Stafan Petersson.

[UPPDATERAT 140506]:

”Vi är gärna med hos slutkunden”

Martin Svennberg, Ingram Micro

Martin Svennberg, Ingram Micro.

När Martin Svennberg något senare under eftermiddagen kliver upp framför vita duken för att prata om moln förefaller koncentrationsnivån öka ett snäpp eller två. Området är uppenbarligen spännande, hett, coolt. Whatever. Det ligger hur som helst mitt i många återförsäljares utmaning idag. Kanske är det också så att begreppet ännu är så luddigt som den ursprungliga betydelsen antyder.

Added value gäller

Martin börjar med att förklara Ingram Micros roll i kanalen. Efter en tillbakablick och beskrivningar om hur en distributör en gång i tiden var mästare på att köpa in ”jättemånga saker, lagra dem i jättestora lager” och skicka de, vidare med hypereffektivitet, landar han i nutid. Där Added value blivit rättesnöret för Ingram Micro. Bland andra. Han medger att även det begreppet (utöver ”moln”) har fått en tämligen rejäl patina vid det här laget, men förtydligar:

– Vi säljer inte bara Office 365 och volymlicenser!

Sen levererar han poängen: Ingram Micro vill vara med i slutkundskommunikationen, som han uttrycker det. För att hjälpa till att skapa den bästa kombinationen av ”de tre molnen”, privat, publikt och en modellen som kallas SPLA och beskrivs som ett partnermoln och innebär att du som partner står för själva molninfrastrukturen.

Vi hjälper er!

Martin är för övrigt noga med att inledningsvis förklara att han ”är uppvuxen hos Microsoft”, och följaktligen i princip bara kommer att prata om just deras produkter och tjänster.

Sedan följer en genomgång av molnmodellerna, övergripande hur de fungerar ur ett affärsperspektiv, fördelar och nackdelar och givetvis hur Ingram Micro kan bidra.

Det talades givetvis om en mängd andra aspekter av molnet under eftermiddagen och leverantörer som HP, McAfee och Acronis lyftes. Budskapet var mycket tydligt och uppriktigt: vi hjälper er om ni jobbar med oss!

Mot kvällen kom kocken Leif Mannerström att leda matlagningen som så småningom utmynnade i en middag för deltagarna.

 

Filed in: Ingram Micro, Reportage Tags: , , , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved