Ingram Micro ”You can feel IT”

I år höll Ingram Micro sitt årliga höstevent för partners på Yasuragi, Hasseludden. Även om platsen var ny så var upplägget till stora delar lika med de tidigare årens mycket uppskattade träffar. Ett väl tilltaget mässområde och ett spännande program fyllde dagen.

William van Kerkvoorde, ny VD på Ingram Micro

För att vi lätt skulle kunna känna igen deras personal på plats hade de fiffigt nog tagit på sig Kimonos. Det gjorde dessutom att den avslappnade japanska känslan som utmärker Yasuragi förstärktes.
IT-Kanalen fick ett exklusivt samtal med William van Kerkvoorde, ny VD på Ingram Micro. Vi frågar honom om vilka förväntningar han har på detta event. ”Som ny i gänget tycker jag att det är häftigt att få se det hela ur ett nytt perspektiv. Jag har redan träffat så många positiva medarbetare och det ger mig en mycket bra känsla för att vi tillsammans ska kunna fortsätta att utveckla Ingram Micro på rätt sätt”, svarar han.
”När det gäller denna partnerträff så är mitt mål att träffa så många som möjligt och ha givande samtal. Jag vill ta reda på hur pass bra vi passar in i eko-systemet”, berättar William.

Det är så mycket som vi tar för givet
HP:s VD Stefan Bergdahl en av flera Keynotes. Han berättade att det går bra för HP utan att kunna gå in på detaljer eftersom de ännu inte har stängt böckerna. ”Vi gör nästan alla våra affärer via partners och därför vill jag passa på att tacka er alla”, sa Stefan. Han fortsatte med att gratulera Ingram Micro till deras nye VD.
Utvecklingen går i en rasande fart och det är nyttigt att stanna upp ibland och titta tillbaka. Det är inte, relativt sett, jättelänge sedan vi ringde från telefonkiosker om vi var ute på stan och behövde ringa någon. Ni som idag är i 50-årsåldern har säkert sparat gamla fysiska fotoalbum. Först fick man skicka in filmen för framkallning och efter ett par veckor kom sedan resultatet. Då var det dags att sätta in fotona i albumet. ”När vi sitter och tittar på gamla foton på första bilen eller första kärleken så kommer våra barn att titta i sitt digitala fotoalbum. Där kommer de att titta på deras första robot, flygande bil eller AI förälskelse”, fortsätter Stefan, och lägger till att vi i framtiden kommer att kunna ”designa” våra kommande barn. Genteknik och annat kommer snart att möjliggöra att föräldrar kan välja om de vill att deras barn ska ha blå eller bruna ögon o.s.v. ”Det är skrämmande men sant”, säger han.

Gör rätt, gör annorlunda

HP:s VD Stefan Bergdahl

”Jag tror att de företag som vågar tänka nytt och faktiskt göra annorlunda blir de som överlever. Tänk bara på fotoföretaget Kodak i mitt tidigare exempel. HP:s vision kan beskrivas som att runt människors dagliga upplevelser finns det ett fysiskt och ett digitalt gränssnitt. Vi ska leverera tekniska lösningar för att underlätta vardagen för oss alla”, säger Stefan.

”En annan tydlig trend är att städerna växer allt fortare – Rapid Urbanization. Stockholm växer med ca: 50 personer per dag. I framtiden kommer vi att få se flexiblare och mindre bostäder. Vår boyta måste minskas för att alla ska få plats. Det medför i sin tur att vi måste hitta nya lösningar där vårt sovrum lätt kan göras om till ett vardagsrum på dagen”, menar Stefan.

Var så god och svälj
Även inom hälsovården händer det mycket. Vi lever allt längre och det ställer nya krav på sjukvården. Vi kan redan idag ta ett foto på vårt svalg och sedan skicka det till en doktor som utifrån fotot bedömer om vi har halsfluss eller inte.
”Jag är övertygad om att det inte är många år bort innan vi har ett digitalt piller som vi sväljer för att kolla hur vår kropp mår. Detta piller kommer att åka runt i kroppen och samla in data om hälsotillståndet. Därefter skickas informationen via Internet of Things till en sjukvårdstjänst för vidare behandling. För att det ska fungera i framtiden med en allt äldre och större befolkning så måste en större del av sjukvården ske utanför sjukhusen”, säger han.

Förändring på gräsrotsnivå
Stefan avslutar med att berätta om ett växande problem med fotbollsspelande barn och ungdomar. Det har visat sig att hälften av barnen får problem med fötterna när de spelar på konstgräs. Deras fotbollsskor är inte anpassade för det hårda underlaget. HP har därför utvecklat ett koncept döpt till FitStation. Det består i korthet av tre steg. Först skannar man av foten och därefter får personen gå på en tryckkänslig platta där man exakt kan beräkna fotsulans belastning och form. Till sist skriver man ut ett unikt par fotinlägg i en 3D-skrivare.
”Den möjliga marknaden för FitStation är gigantisk. Man bedömer att hela 80 % av världens befolkning behöver unika fotinlägg”, avslutar Stefan Bergdahl.

Viktigt att patcha

Predrag Mitrovic från Microsoft

Predrag Mitrovic från Microsoft tog oss med på en resa inom IT-säkerhet. Han menar att vi inte kan undvika molnet. Det finns helt enkelt så många bra funktioner där. Därför ska vi ha med det i vårt säkerhetstänk.
En sak som de flesta av oss slarvar med är att patcha alla våra enheter. Ta t.ex. de Smart TV:s som finns runt om i landet. ”Jag tror tyvärr att de flesta av dem glöms bort när det gäller att ladda ner nya uppdateringar. Då blir de faktiskt en möjlig väg för framtida attacker”, säger Predrag.

För den som är intresserad av statistik m.m. när det gäller malware och andra hot rekommenderar han följande länk: https://www.avtest.org/en/statistics/malware/.
Där kan man bl.a. se att antalet nya malware minskar och det gör även antalet attacker. Det kan låta som en positiv utveckling men tyvärr är det så att varje attack är betydligt allvarligare nu. Antalet phishing-försök ökar däremot fortfarande. På ”Darknet” pågår hela tiden handel med olika identiteter och det gäller för säkerhetsföretagen att hålla ett öga på den aktiviteten.

Automatisering är en nödvändighet
”För att lyckas med vårt säkerhetsarbete måste vi automatisera så mycket som möjligt. Om vi tittar endast på Microsoft så utsätts vi för runt tre miljarder säkerhetshändelser varje dygn (!)”, berättar Predrag. ”Därför är det viktigt med maskininlärning och Deep Learning i våra skyddslösningar. Att övervaka allt som händer blir annars omöjligt. Vi har under många år samlat på oss säkerhetsintelligens och den har vi stor nytta av nu”, säger han.

Drar nytta av befintlig infrastruktur

Jens Rosberg, är VD på Netset

IT-Kanalen fick även chansen till ett samtal med Jens Rosberg, som är VD på Netset. Bolaget arbetar med olika B2B-lösningar inom E-handel och fyller precis 20 år.
”När vi började siktade vi in oss på mellanstora företag och tog ibland de jobb som andra tackade nej till. På så sätt utvecklades både vi och våra lösningar och hjulen snurrade allt snabbare. Efter en tid visade det sig att vi i praktiken enbart jobbade med stora företag och beslutade oss då för att endast arbeta med kunder inom IT och Telecom. Sverige och Norge är våra huvudmarknader men vi finns även i andra länder i Europa”, berättar han.

”I Sverige har vi haft en fungerande postorder-handel sedan 1930-talet och det gör att det finns en upparbetad infrastruktur som våra lösningar kan använda sig av. I både Sverige och Norge har vi geografiska avstånd som gör att vi måste vara effektiva. Det finns dessutom en hög förväntan hos slutkunden om leverans redan dagen efter att en order har lagts”, säger Jens.

Fokuserar på OMS
Under nästa år kommer Netset att fortsätta att växa och fokus kommer att ligga på att utveckla en plattform för Order Management System (OMS). Där kan man samordna all orderhantering som idag delvis finns i ERP- och CRM-lösningar.

”Vi kommer därför att fortsätta att rekrytera fler till företaget. Det är också en utmaning eftersom konkurrensen är hård och flera aktörer har ögonen på dem med rätt kompetens”, fortsätter han.

Jens avslutar vårt lilla möte med att berätta att de har kommit långt i en kommande etablering i USA. ”Där har vi en annan utmaning, bortsett från själva expansionen, och det är att det är olika skattesatser i respektive delstat. Jag tror ändå att vi är inne på den amerikanska marknaden år 2019”, säger en nöjd Jens Rosberg.

Jag tror på strategiska partnerskap
Vi återvänder till Ingram Micros nye VD William van Kerkvoorde för att fråga honom om hur han ser på den närmaste framtiden och framförallt på samarbetet med deras partners. ”Jag tror på strategiska partnerskap där vi investerar i varandra. Då får vi ett Win-Win resultat. Det enkla är ofta det bästa”, svarar han.

”Att genomföra en transformation till tjänsteförsäljning är en utmaning som vi har men det är viktigt att våga prova nya lösningar. Jag vill att våra återförsäljare och partners ska känna sig trygga med Ingram Micro”, avslutar William.

Vi önskar honom och hans team all lycka med den ambitionen.