Innovationsexperten lever som hon lär

[KVINNOR PÅ KANALEN] Går det inte vid första försöket? Då hittar hon en annan, bättre väg.

Sofie Lindblom

Innovationsexperten Sofie Lindblom vill att fler tjejer ska bli häftiga problemlösare i teknikbranschen. Nu får hon utmärkelsen Årets alumn.

Det regnar i Stockholm och Sofie Lindblom kommer in på kontoret på Olof Palmes gata med paraplyet i handen. Här har hon sin arbetsplats sedan i våras, som vd för innovationsplattformen Ideation 360. Hon visar runt bland flirtkulor, Lego och annat som inte finns på alla kontor.

– Vi hjälper företag och organisationer att hitta strukturer för att ta vara på idéer. Det ska vara lika naturligt att bidra till sin organisations idéflöde som att lägga upp en bild på Instagram.

Att våga pröva nytt har Sofie med sig från början. Hon är uppvuxen i Täby som äldst av tre syskon och familjen reste mycket, ofta äventyrliga resor bortom Bamseklubbarna.

– Det har nog präglat mig. Jag vill fortsätta se världen och försöka förstå den.

Efter gymnasiet bodde hon i franska Alperna där hon jobbade som bartender och åkte skidor och snowboard. Därefter reste hon runt i Australien i en gammal husbil innan hon bestämde sig för att söka till universitetet. Hon valde industriell ekonomi för att slippa ”det nördiga” och få hög lön, men kom inte in. Snabbt kollade hon vilka utbildningar som hade platser kvar och hamnade på civilingenjörsutbildningen i elektronikdesign vid LiU. Den passade henne inte alls och i början ville hon flytta tillbaka till Australien och kasta passet i sjön.

– Mitt matematiska självförtroende var ganska dåligt efter två pausår. Dessutom hade jag missat att utbildningen fanns i Norrköping. Jag hade ju sett fram emot att bo i en studentstad!

Som tur var visade sig studentlivet i Norrköping vara minst lika bra som i Linköping. Och via en gemensam mattekurs fick Sofie upp ögonen för civilingenjörsutbildningen i medieteknik. Den kändes mycket mer rätt och hon lyckades få byta.

– Det viktigaste jag lärde mig under utbildningen var hur man löser problem och att inte vara rädd för det. Det har jag haft stor nytta av.

Sökte jobb på Spotify

Sofie Lindblom på väg utTredje året läste hon i Singapore. Där mötte hon drivna asiatiska studenter och kom hem full av ambitioner. Hon ville ha ett sommarjobb som var kopplat till det hon pluggade, sökte ett internship på Spotify och fick nej.

– Då sökte jag dit som studentambassadör i stället. Jag jobbade hårt och testade nya idéer. Det var tråkigt att det nästan bara kom killar till våra event så jag drog igång hackathonet Diversify, där vi gick ut och sade att vi skulle ha femtio–femtio. Jag var övertygad om att det inte var tjejernas kompetens som var problemet utan upplägget. Så vi jobbade mycket med kommunikation och ett inkluderande tilltal och vi lyckades!

Diversify fick mycket uppmärksamhet och Sofie vågade fråga sin chef på Spotify om han kunde rekommendera henne för ett internship nästa sommar. Hon blev intervjuad av Rochelle King, Spotifys vice president of data and insights.

– Jag var väldigt nervös – som sig bör, det är då man vet att man utmanar sig själv.

Sofie Lindblom fick jobbet. Hon blev Rochelle Kings högra hand och lärde sig mycket om ledarskap och att bygga globala team. Efter sommaren fick hon deltidsjobb inom design operations, samtidigt som hon fortsatte med pluggandet och fram till jul även uppdraget som studentambassadör.

– Det var lite stressigt, säger hon med ett skratt.

Under våren gjorde hon sedan sitt exjobb hos Spotify och undersökte vad som gör en organisation innovativ. Hon bodde i San Francisco i tre månader och intervjuade företag som Google, Apple och Netflix. Det utmynnade i en ny roll efter examen som Spotifys Global Innovation Manager.

– Vi hade mycket diskussioner inom Spotify om innovation. Hur behålla en startupkultur när man växer snabbt? Min roll var att bygga upp strukturen för det globala innovationsarbetet. Jag hade ett tjugotal initiativ i min portfölj, till exempel hack weeks där hela organisationen får ledigt för att utveckla något som de brinner för.

Mitt i alltihop kom ett nytt erbjudande. Innovation 360 Group skulle starta ett dotterbolag och behövde en vd.

– Jag hade inte planerat att byta jobb, men alltid tänkt att jag skulle vilja starta eget. Nu fick jag chansen att göra det inom min absoluta passion, innovation.

Det var inget lätt beslut, men är man äventyrlig så …

Innovation 360 omfattar tre bolag som jobbar tätt tillsammans med att hjälpa organisationer bygga upp sin innovationsförmåga. Ideation 360, bolaget där Sofie Lindblom är vd och medgrundare, kommer in i den sista fasen när organisationen har satt målen och ska ta sig dit. De har utvecklat en app för att strukturera och underlätta processen. Där kan alla lägga in idéer och reagera på andras.

Fler tjejer behövs i teknikbranschen

En hjärtefråga för Sofie är att inspirera fler tjejer att välja teknik. Hon har bland annat engagerat sig i föreningen Womengineer och hållit ett TEDx-föredrag med rubriken ”IT girls are the new it girls”.

– Det finns så många förutfattade meningar om vad en ingenjör är och gör. Jag var själv nära att missa ingenjörsyrket för att jag inte trodde att det var för mig. Vi måste bredda bilden så att fler tjejer får möjlighet att bli häftiga problemlösare och förändra världen. Det är viktigt för samhället också. Vi står inför en extremt allvarlig kompetensbrist.

Nu är hon själv en förebild som har fått en rad utmärkelser, senast Årets alumn.

– Det är jätteroligt, jag är verkligen stolt! Jag tycker att LiU är modiga och häftiga som utser mig med min lite annorlunda bakgrund och profil.

Sofie Lindblom är en person med många hattar. I bokstavlig bemärkelse, eftersom hon älskar att bära de handgjorda hattar en vän till henne tillverkar, och bildligt som vd för ett litet nystartat företag. Hon gör alltifrån finansiella rapporter till att rätta buggar på kvällarna till att föreläsa.

Efter en snabb promenad genom ett fortfarande regnigt Stockholm ska hon nu upp på scenen på Human Tech Mingle och prata om innovation.

– Jag ska evangelisera lite. Innovation är affärskritiskt och fler och fler företag förstår det. Vi måste bli bättre på att ta vara på idéer. Det är så vi hittar lösningar på de stora problemen. Rent vatten, klimatfrågan, utbildning till alla …

Av Maria Karlberg på liu