Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Insight jagar nya kunder med analys och moln

Insights Mårten blixt – nordenchef, och EMEA-chefen Wolfgang Ebermann.

Insights nordenchef Mårten Blixt och EMEA-chefen Wolfgang Ebermann.

Deras kunder finns i de allra största företagen. Men nu sänker Insight blicken en aning och satsar sig in i ett nytt kundsegment, nämligen SMB. Verktygen heter cloud och affärsanalys och den svenske, nye nordenchefen Mårten Blixt.

Det är dags att gå vidare, vidga jaktmarkerna och höja lönsamheten. Känner du igen dig? Nå, nu handlar det specifikt om Insight Technology, som med ny Norden-chef och uppdaterad strategi ska lyfta sig högre upp i värdekedjan och försöka attrahera nya kunder – de lite ”mindre” stora företagen.

Affärsanalys på menyn

När vi träffar den nye Norden-chefen, Mårten Blixt, och hans chef på EMEA-nivå Wolfgang Ebermann, är budskapet kring riktningen tydligt. Insight ska inte bara leverera it och licenser, de ska också leverera affärsanalyser.

– Vi ska stärka vår position som trusted advisor för våra kunder och idag är det inte it-chefen som behöver mest stöd, det är företagsledningen, säger Wolfgang och refererar till undersökningar bolaget gjort.

Samtidigt, påpekar han, ser majoriteten av företag fortfarande it som en kostnad.

– Och det är klart att när 70-80 procent av it-budgeten går åt till att hålla systemen igång uppfattas det så. CFO och andra i ledningen vill sänka den andelen för att få mer pengar över till innovation, sådant som verkligen driver och utvecklar affären.

Därav affärsanalyser. Men inte som ”the Accentures of the world, som bara gör analys och levererar råd”. Utan som den leverantör av it-lösningar Insight är.

– Vi ska leverera helheten. Vi gör analysen och utifrån det kan vi även leverera it-lösningar och implementation, säger Wolfgang.

Hybrid är vägen

Och moln, icke att förglömma. Det är nämligen också en del av deras uppdaterade strategi. Noga räknat drift kombinerat med molntjänster. Liksom majoriteten av kanalaktörer ser Wolfgang alltså hybridmiljöer som vägen framåt för kunderna.

Nå, vi nöjer oss med att nämna det lite grand i förbigående, eftersom den typen av strategiuppgradering snarast bör ses som en hygienfaktor idag.

Tillbaka till affärsanalysspåret. För att klara av förflyttningen har man i Sverige anställt mer folk. I slutet av året kommer de att vara 35, rekrytering pågår alltså i skrivande stund. Då är ett tiotal av dem nya huvuden och enligt Wolfgang är 20 procent ämnade för tjänsteförsäljning av olika slag.

Men man har redan påbörjat rörelsen och Mårten Blixt nämner Gunnebo-koncernen som ett kundexempel. Han kan visserligen inte bli särskilt specifik kring affären, men säger att det är en av de första där Insight i Sverige verkligen har gått in på djupet i kundens verksamhet, skapat en bild av utmaningar och hur de bäst borde möta dem, och sen också fått förtroendet att hjälpa dem med själva lösningarna.

Högre kundfokus

Wolfgang har det globala och europeiska perspektivet. Mårten Blixt är noga med att poängtera att även om den globala närvaron ligger till grund för flera av Insights styrkor är den lokala anpassningen avsevärd.

– Förändringen innebär att vi blir mer kundcentrerade, vilket naturligtvis kräver att vi gör anpassningar i hur vi arbetar på det lokala planet, säger han.

En annan avsevärd förändring i Insight strategi och sätt att närma sig marknaden handlar om nya typer av partnerskap. Istället för att gå helt själv till kunder tar man med sig en aktör som har spetskompetens – och en hunger efter nya affärer. För den svenska marknadens del pekar Mårten Blixt på stockholmsbaserade Retune, ett bolag med 30-40 anställda, hög kompetens inom molnteknologi, men med begränsade resurser att nå ut till marknaden.

– Istället för att vi själva ska rekrytera, utbilda och vidareutbilda personal drar vi nytta av de extremt kompetenta aktörer som redan är etablerade, men som liksom i Retunes fall inte riktigt har den storlek som krävs för att nå ut till en bred marknad.

Filed in: Nyheter Tags: , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved