Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Intel vill driva komponentförsäljning med egen tv-show

Intel's kitchen

Foto: Intel

När Intel sätter ljuset på entusiast- och gamersegmentet sker det med inget mindre än en tv-show där alla led i kanalen är representerade. Dustin och Webhallen ser det som en bra möjlighet att stärka sina varumärken.

Det har aldrig gjorts tidigare. Intel Sverige är först. Det handlar om en slags tv-show – nå, Youtube-show, som hämtar inspiration från program som kocktävlingarna Masterchef och Hell´s Kitchen. Men när Intel håller i trådarna handlar det inte om mat utan om datorer. Speldatorer närmare bestämt. Deras show Intel’s Kitchen ska elda på det redan ökande intresset för att bygga datorer och på sikt bidra till att öka försäljningen av komponenter.

Programmet kommer att premiärvisas den 23 oktober på Intelskitchen.com, Sweclockers.com och Dreamhack.se såväl som på Youtube.

Intel's kitchen

Foto: Intel

Hela kanalen är med

Det unika med satsningen, utöver konceptet i sig, är att man tar in hela kanalen från leverantör till återförsäljare, hävdar mannen bakom idén, Intels Mike Creutzer.

– Vi jobbar med Inet, Dustin och Webhallen i återförsäljarledet och givetvis många leverantörer som står för komponenterna som används i tävlingen, berättar han.

Det är givetvis ingen tv-show i egentligen bemärkelse. Den sänds inte på tv, utan på Youtube och via sajter som Dreamhack.se och Sweclockers.se, och det är ingen serie. Inslaget är cirka 45 minuter långt.

Intel's kitchen

Foto: Intel

Erik och Mackan leder

Men formatet är tvivelsutan tv-mässigt och att döma av det som hittills är känt synnerligen påkostat. Programledare är TV6-profilerna Erik Eklund och Mackan Edlund. Juryn består av personer från Intel och Microsoft och inkluderar även Åsa Wallenrud, som bland annat driver tekniksajten Lilla Gumman.

Upplägget är enkelt. De sex lagen, totalt tolv personer, ska tävla om att bygga en speldator som inte bara är snabb. Den ska också vara snygg, stabil och prisvärd.

Dustin och Webhallen är alltså två av återförsäljarna som tillhandahöll produkter under tävlingen – som spelades in i slutet av september – och kommer att utnyttja showen i sina egna kanaler inför, under och efter premiärvisningen den 23 oktober.

Intel's kitchen

Foto: Intel

Dustin vill nå fler entusiaster

Dustins informationschef Eva Ernfors berättar att upplägget och inriktningen passar väl med Dustins ambition att locka just en teknikkunnig målgrupp med höga krav.

– Vi har ju redan den målgruppen i vår värld och det här är ett sätt att få ännu fler att upptäcka vårt breda utbud av den här typen av produkter, säger hon.

Anton Nilsson, inköpschef på Webhallen, förklarar deltagandet med att många av deras leverantörer är med och förstås att ”konceptet lät roligt”.

– Det är ju ett ganska ’avdramatiserande’ sätt att visa hur enkelt det är att bygga sin egen dator, säger han och tillägger att en förhoppning är att det ska bli mer känt att just komponenter är en viktig del av vilka Webhallen är.

Intel's kitchen

Foto: Intel

Väntar ni er någon ökad försäljning av komponenter?

– Nej, det här är mer en varumärkesbyggande aktivitet. Men vi kommer ju att sälja en version av den vinnande konfigurationen och den kan säkert få rätt bra snurr!

Pionjärandan lever hos Dustin

För Dustins del pekar Eva Ernfors på en annan aspekt som hon säger stämmer väl med vilka Dustin är, nämligen pionjärandan som präglar upplägget.

– Vi har ju funnits i 30 år och var exempelvis en av de första att öppna webbshop, ett år innan Amazon gjorde det för övrigt.

____

Se trailern:

 

 

Bilder från inspelningen

Foto: Intel

 

Filed in: Nyheter Tags: , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved