”Internet of Things – Förverkliga idéer & drömmar”

[KANALPARTNER] Arrow ECS bjöd tillsammans med ett flertal IT-leverantörer in till en dag full av inspirerande föredrag om IoT.

Jes Kongsmark, VD på Arrow ECS

I pauserna kunde vi dessutom besöka utställningsavdelningen och prata direkt med flera leverantörer. Det blir tydligt att det som tidigare har presenterats som möjligheter i många fall redan är en realitet. Utvecklingen går fort och det känns nästan som att framtiden redan är här.

Jes Kongsmark, VD på Arrow ECS, hälsade alla välkomna och inledde med en kort presentation av Arrow och deras organisation. Idag består Arrow av 5 divisioner:
? Global Components
? Arrow Intelligence Systems
? Enterprise Computing Solutions
? System Integrations (Är inte verksamt i Norden)
? Value Recovery (Hanterar begagnad utrustning)
Totalt sett har Arrow 20 000 anställda världen över varav 200 finns i Sverige.

En dröm som gått i uppfyllelse
Christian Lindberg som är marknadschef på Arrow ECS tog därefter över scenen. Han lotsade oss med trygg hand genom programmet i sin roll som dagens moderator.

Christian Lindberg som är marknadschef på Arrow ECS

Först fick vi se en film om ett av de många projekt med ny teknik som Arrow driver. Filmen visar racerföraren Sam Schmidt som efter en tävlingskrasch år 2000 är förlamad från nacken och ner. Han och ett Arrow-team har tillsammans utvecklat en specialdesignad Corvette som Sam kan köra. Han gör det med hjälp av sensorer på sitt huvud och en luftslang i munnen. Med dessa redskap styr, gasar och bromsar han racerbilen. Efterhand som Sam och teamet har lärt sig att handskas med tekniken har Sam slagit nya hastighetsrekord på ovalbanan. Christian berättade att Sam nu är uppe i hastigheter på 250 km/timmen. Otroligt imponerande. Syftet med projektet är givetvis inte att slå hastighetsrekord utan att genom praktiska exempel visa hur den nya tekniken i symbios med sensorer och givare kan erbjuda lösningar för vår vardag. Begreppet, Internet of Things, myntades ursprungligen 1999 av britten Kevin Ashton. Man kan undra om han då såg i sin kristallkula vad vi ser idag.

Växer så det knakar
Hur kan då en IoT-lösning se ut? Eftersom möjligheterna är närmast oändliga går det inte att ge ett enkelt svar på den frågan. Det kan låta som en klyscha men det är helt enkelt vår egen fantasi som sätter gränserna. Morten Kreiberg Block som är Marketing and Engineering Director, med ansvar för Norden, på Arrow Components gav oss några jordnära exempel på hur en IoT-lösning kan se ut.

Under rubriken ”From Sensor to Sunset” berättade Morten om den resa som Arrow har påbörjat. Målet är att förflytta sig från att enbart vara en distributör av komponenter till att bli en leverantör av tekniska helhetslösningar. En av anledningarna till att IoT växer explosionsartat är att priserna på elektronik går ner, menar Morten. Det i sin tur innebär att mängden data som skickas till och från alla uppkopplade enheter antar gigantiska proportioner. Som ett exempel nämndes självkörande bilar. De kommer troligen att generera 40 terabyte data per dag. För att försöka förstå hur tekniskt avancerade de självkörande bilarna behöver vara berättade Morten att antalet rader programmeringskod i en självkörande bil är 300 miljoner. Det kan jämföras med antalet kodrader i Boeings 737 Dreamliner vilket ”bara” är 6,5 miljoner. Även om IoT växer så det knakar är det ändå bara i sin linda. Nya användningsområden kommer till hela tiden.

Morten Kreiberg Block som är Marketing and Engineering Director

Hjälper till att hålla ölen kall
Morten berättade om ett projekt som Arrow haft tillsammans med Carlsberg. Uppdraget var att säkerställa att den öl som serveras på Danmarks nationalarena för fotboll hade rätt temperatur. Arenan heter Parken och ligger i Köpenhamn. Där finns det 13 kilometer pipelines som ölen flödar igenom från centraltanken ut till de olika serveringsställena. Om något fel skulle uppstå i det flödet blir det många liter öl som skulle bli osäljbart. Lösningen blev att placera ut ett stort antal sensorer och givare som skickade information om temperatur, flöde m.m. till en övervakningsmonitor.
Ett annat exempel handlade om trafikolyckor. De inblandade bilarna ska själva kunna skicka information om GPS-koordinater, hastighet och passagerarnas hälsa i form av puls m.m. Då kan räddningspersonalen kallas direkt till rätt plats när olyckan sker. Under utryckningen kan de få nyttig information om vad som väntar dem vid ankomsten till olycksplatsen.

Morten avslutade, med glimten i ögat, att beskriva den energi och framtidstro som växer fram hos IoT-aktörer med orden:
Yes we can! – Sorry, what was the question?

Måste allt upp i molnet?
En intressant frågeställning som ett par av dagens föredragshållare adresserade var frågan om all data som sensorer m.m. skapar verkligen måste lagras i molnet. Om våra IoT-lösningar baseras på centrallagring av data i t.ex. molnet blir vi väldigt beroende av den uppkopplingshastighet som erbjuds vid den aktuella positionen. För de självkörande bilarna är en sådan lösning inte möjlig eftersom de måste fatta omedelbara beslut baserade på de data som bilens sensorer presenterar. Då håller det inte att invänta svar från en ”seg” uppkoppling innan ett beslut om t.ex. inbromsning fattas.
Laurence Pitt är strategisk säkerhetschef på Juniper. I sitt föredrag var även han inne på detta ämne och tipsade oss om att stanna upp ibland i vårt utvecklingsarbete och ställa frågan; Måste allt vara uppkopplat? En annan intressant vinkling av detta är att GDPR sannolikt kommer att leda till att företagen kommer att fundera över vilken data man vill lagra och därmed få ett ansvar för.

IoT i praktiken
Laurence berättade att det finns hotell i USA som sätter in små chip i de badlakan och morgonrockar som finns på hotellrummen. Syftet med det är att göra tvätten av dessa mer miljövänlig och effektiv. När det är dags för tvätt kan man avgöra om t.ex. ett badlakan endast har använts på rummet eller om det har varit med till poolen och/eller stranden. Om det endast har varit på rummet körs ett enklare tvättprogram och i annat fall ett kraftigare tvättprogram. Att lösningen dessutom löser ett klassiskt problem för hotellbranschen, nämligen stölder av morgonrockar, gör inte det hela sämre.
Internet of Things består av allt ifrån uppkopplade hus till pyttesmå mikrochips. Eftersom Laurence har säkerhet som huvudinriktning berättade han att det är mycket lätt att gå fram till någon som man vill övervaka och med en lätt klapp på axeln fästa ett chip på personens jacka. Sedan är det bara att invänta signalerna från chipet och följa personens förflyttningar. Det är lätt att bli lite paranoid när man hör detta men som allting här i världen så finns det två sidor av myntet. Om chipet istället placeras på våra barns kläder för att vi enkelt ska kunna hitta dem ifall de inte kommer hem som planerat blir känslan för tekniken betydligt mer positiv.

Bilar vs. Mobiler
Faktum är att vi upplevde ett trendbrott under första kvartalet 2016. Då passerade antalet uppkopplade bilar antalet uppkopplade mobiler. Även om de självkörande bilarna ännu inte är så vanliga så är det flesta moderna bilarna utrustade med GPS och olika servicefunktioner som innebär att de t.ex. själva kontaktar verkstaden om något behöver repareras. Vi är nog många som fortfarande inte känner oss bekväma med att sätta sig i en bil, släppa ratten och lita på tekniken. Laurence tröstade oss med att vi faktiskt själva bestämmer om vi vill köra eller bli skjutsade när vi sätter oss i en självkörande bil.

Han avslutade med ännu en intressant frågeställning angående lagring av data. Tänk dig scenariot att en person kör en Tesla i 4 år och därefter byter till en Mercedes-Benz. Vad händer då med det data som finns lagrat om personens körvanor, favoritplatser m.m. Hur får man över data från den bil som ska säljas till den nyinköpta bilen? Vem äger den informationen? Hur påverkas den av GDPR?

Ingrid Naucler från Findwise och Mattias Björklund från Mobitec

Splunk blev räddningen för kollektivtrafiken
Erik Bladh från Findwise och Mattias Björklund från Mobitec berättade om ett mycket konkret Splunkprojekt som handlade om att lösa Mobitecs dåvarande prestandaproblem. Mobitec bygger informationssystem för buss- och spårbunden persontrafik. Det kan vara digitala informationsskyltar på perronger, stationer samt i bussar och tåg. Man tillhandahåller även lösningar för passagerarstatistik i olika former. I takt med att inflödet av information från fordonen växte alltmer fick man helt enkelt prestandaproblem då sökningarna i datamängden tog allt längre tid. I samband med det fick de kontakt med Findwise som kunde presentera en lösning baserad på Splunk samt sökverktyg från Findwise. Projektet blev så lyckat att Mobitec idag istället kan arbeta med att även sälja informationslösningar till tredjepart, t.ex.

Några röster från utställarna
I en av pauserna fick IT-Kanalen möjlighet att samtala med Erik Bladh och Ingrid Nauclér från Findwise. De förtydligade då att Splunks styrka är att sortera och strukturera stora datamängder. I kombination med sökgeneratorer och analysverktyg från Findwise kan man snabbt hitta den data som man söker, förtydligar Ingrid. Lösningar för säkerhet och behörighet finns också inbyggda, berättar Erik.
I utställningsavdelningen fick vi också en pratstund med Linda Nyström, partneransvarig, och Johan Agild, säljare, på Commvault. De var båda nöjda med dagen. Deras kollega Måns Höiom hade tidigare pratat om globala IoT-trender. Vi tillhandahåller lösningar som är skalbara och som skyddar kundens data genom våra backup-lösningar. Vi kan skapa en indexerad äkta kopia av kundens data som t.ex. kan användas för att bevisa att specifikt data är hanterat enligt GDPR, säger Johan.

Hur får man bort grillandet på parkeringen?
Niklas Stolperud är kanalansvarig på Aruba/HPE. Han började med att nämna deras samarbete med Tesla och att det blir mer och mer fokus på vad en bil innehåller för funktioner än hur den ser ut. Han slog även ett slag för samarbete och standards, som exempel tog han praktiska lösningar med Beacons. De kan liknas vid ”Bluetooth-puckar” och med dessa kan man skapa en mängd olika applikationer som underlättar för oss i vardagen.

Niklas Stolperud är kanalansvarig på Aruba/HPE

När du går in i ett köpcenter söker Beacons direkt kontakt med din smarta telefon. Om du samtycker till detta kommer du att få löpande information om erbjudanden från affärer, information om brand eller annan fara m.m. Om det finns en standard för detta kan kunderna röra sig i köpcentret utan att drabbas av att flera olika system ”slåss” om att bli uppkopplade mot mobilen. Beacons kan även användas på sjukhus eller skolor. I det senare fallet kan elever t.ex. få information om kommande lektioner eller uppgifter.

Niklas berättade om ett annat exempel hämtat från USA. I Santa Clara i Kalifornien ligger Levi’s Stadium som bl.a. är hemmaarena för San Francisco 49ers, ett lag i den amerikanska högsta ligan i amerikansk fotboll. Inne på arenan finns det gott om matställen och affärer. Ett problem var att publiken av tradition stannade kvar vid sina bilar innan matchen började. Parkeringen kunde vara full med besökare som grillade och laddade upp inför matchen. Hur skulle man få dem att gå in tidigare på arenan och spendera tid & pengar där istället? Lösningen blev Beacons som skickade erbjudanden till besökarna och fick dem att skippa parkeringsgrillningen. På ett år steg arenans intäkter med svindlande 700 miljoner dollar, berättade Niklas.

Avslutningsvis kan vi åter konstatera att det är vår fantasi som sätter gränserna för vad som är möjligt!