Svenska företag inom den privata sektorn har tydliga önskningar när det gäller it-investeringar för nästa år. De största behoven finns inom marknadsföring. 49 procent av beslutsfattarna uppger att det här finns stora behov av investeringar – en ökning med fem procentenheter jämfört med förra året. På andra plats kommer it-investeringar i säljstöd (till exempel CRM eller affärssystem) och på tredje system för ordermottagning och fakturering.

– Undersökningsresultaten är en tydlig indikation på att digitaliseringen verkligen börjar ta fart i företagen. Många har pratat om detta och planerat vad de vill göra, men nu omsätts planerna till verklighet. Att marknadsföring och säljstöd ligger högt på listan är inte konstigt. Där finns enorm potential att effektivisera arbetet med hjälp av it. Även om inom ordermottagning och fakturering finns stora effektiviseringar att göra med hjälp av till exempel automation, något som TDC har utvecklat konceptet Totum för, säger Joakim Harging, säljdirektör på TDC Sverige – En del av Tele2.

I botten på önskelistan ligger it-investeringar inom innovation och webbmöten. Längst ner ligger försäljning och e-handel där endast 35 procent anser att det finns investeringsbehov.

– För de flesta företag började digitaliseringsprocessen inom just försäljning och e-handel. De har alltså redan investerat i detta och är nöjda med de lösningar de har idag. Nu väljer man därför att satsa inom områden som är mer eftersatta, avslutar Joakim Harging.

Hela listan 2016:
1. Marknadsföring – 49%
2. Säljstöd – 48%
3. System för ordermottagning/fakturering – 46%
4. Kunskapshantering – 44%
5. Kund-/brukardialoger – 41%
6. Logistik – 40%
7. Kundtjänst/support – 40%
8. HR – 40%
9. Innovation– 39%
10. Webbmötestjänster – 38%
11. Försäljning/e-handel – 35%