IT-Kanalen besökte Exclusive Group årliga partnerevent, Club Exclusive

[KANALPARTNER] Exclusive Group ”Club Exclusive 2017”, dagens program var fullspäckat av seminarier, föredrag och det fanns ett mässområde som fylldes av Exclusives levetantörer.

”Business is a river, not a lake”

Barrie Desmond, Chief Operating Officer, på Exclusive Group

Exclusive groups Sverigechef Michael Lager inledde dagens första föredragspass med att hälsa alla varmt välkomna till årets event.  Det gemensamma tema för dagen  ”vart är vi på väg” inom IT-säkerhet och Datacenter.

Därefter äntrar Barrie Desmond, Chief Operating Officer, på Exclusive Group scenen.

Barrie tog oss med på en spännande presentation av företaget som är verksamt i samtliga världsdelar och finns representerat i över 100 länder. Vi fick även veta att ett nytt begrepp är i ropet, nämligen Hybrid Cloud. Budskapet från Barrie var tydligt. Allting förändras i en allt snabbare takt och på klingande engelska förkunnande han att ”Business is a River, not a Lake”. Utvecklingen står inte still med andra ord.

Samarbetar med Exclusive Group

Steven Loewy, från SentinelOne, äntrar  scenen. Han tog upp tråden från Barries presentation om att utvecklingen inte står still. Även inom malware är förändringarna, tyvärr, ständigt pågående. 95 % av malware är aktuella i mindre än en månad. Därefter ersätts de av nya hot och varianter, menar Steven. 4 av 5 malware-varianter existerar mindre än en vecka. Han berättar också att han tror att SentinelOne är ensamma om att ha en garanti som innebär att om de inte på ett rimligt sätt kan lösa kundens problem med ransomware betalar de ut en ersättning på mellan ett tusen och en miljon dollar. Storleken på ersättningen styrs av bl.a. skadans omfattning och andra omständigheter. Passet avslutades med en demonstration av SentinelOnes skydd mot malware.

Judith Veenhouwer, Marketing Manager SentinelOne

Vi besökte även deras monter där vi  träffar Judith Veenhouwer som är Marketing Manager och Steven Loewy som är Regional Channel Leader. Båda med norra Europa som arbetsfält.

Vi är väldigt glada över att få vara här idag, säger Judith. Vi är nya på den svenska marknaden och det är självklart mycket viktigt för oss att så snabbt som möjligt bli kända i Sverige. En annan är att lära känna andra leverantörer som också samarbetar med Exclusive Group. Tillsammans blir vi starka, fortsätter hon.

Vi ser att den svenska marknaden ökar konstant p.g.a. Ransomware m.m. Gartner listar oss som det mest visionära företaget. De menar att vi har tagit det enskilt största steget och vi klarar oss dessutom bra i alla tester, säger Steven

Skiljer sig den nordiska marknaden från övriga marknader på något sätt, frågar vi. Ni är generellt sett ”early adopters” i norden och ni ligger ofta i framkant inom tekniken, svarar Judith. Hotet från ransomware finns med på den ”nordiska agendan” och det är bra, säger Steven. ”End-point”-enheter måste skyddas på bästa sätt. 95 % av attackerna riktas mot dem”.

Ett himmelskt äktenskap

Syd Virdi, Director of Channel Sales

Vi får också en pratstund med Syd Virdi, Director of Channel Sales, på Mellanox Technologies. Även de är mycket nöjda med att vara på plats. Det är deras första event i Sverige sedan de inledde ett partnerskap med Exclusive Group. Ett samarbete som Syd beskriver med följande ord: ”Like a marriage made in heaven”. Mellanox, som grundades 1999, har sitt huvudkontor i Israel och satsar nu på att växa ytterligare i Sverige. Samarbetet med Exclusive Group är en viktig pusselbit för att lyckas uppnå det målet.

Moderna datacenter växer

Nutanix var på plats med Tom-Erik Sörensen och Glenn Rasmussen. Glenn inspirerade publiken med nyheter från konferensen ”Nutanix .NEXT” med fokus på att knyta samman publika molntjänster med privata datacenters. Då företag och organisationer över hela världen alltmer riktar blickarna mot publika tjänster behövs plattformar som Nutanix Enterprise Cloud OS som likt ett nav binder samman privata och publika moln med automatisering och orkestrering.

Enklare licenshantering

Ola Jönsson, Sverigechef Palo Alto

Palo Alto var en annan partner som fanns på plats denna dag. Vi frågar deras Sverigechef Ola Jönsson om vilka förväntningar han har på dagens event. Vi har fördjupat samarbetet med Exclusive Group vilket känns mycket bra. I dag ser jag fram emot möjligheten att få träffa många återförsäljare, svarar han.

Ola berättar att de förut var nischade på punktprodukter men att Palo Alto nu har en plattform för samverkande säkerhetslösningar. Det gör att t.ex. hanteringen av licenser har blivit mycket enklare. Vi växer i Sverige och det som växer snabbast är klientskyddet.

IT-Kanalen får även möjligheten till en pratstund med Lars Berggren som är Country Manager på Fortinet, med ansvar för Sverige och Island.

Lars Berggren, Country Manager Fortinet

Vi har satt upp ett mål som sporrar oss. Vi vill vara störst på den svenska marknaden år 2020. Det är en utmaning för hela företaget. Vi är idag marknadsledande i SMB-segmentet och nu fokuserar vi även på ”Large Enterprise”-segmentet. Vi är 100 % kanalorienterade och vi vill att våra partners ska komma in i ett tidigt skede, säger Lars.

Ett budskap som vi vill få ut, bl.a. via event som detta, är att vi numera arbetar med hela infrastrukturen.

Vi är mycket nöjda med samarbetet med Exclusive Group som är vår enda distributör i Sverige. Det innebär att vi har en ömsesidig nytta av partnerskapet, säger Lars.

Dagens digra program på Club Exclusive avslutas med en inspirerande föreläsning av Fredrik Lindström. Rubriken var ”Den mänskliga faktorn” och Fredrik levererade många tänkvärda insikter på sitt varma och personliga sätt.

En lyckad dag var därmed till ända.