Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Itero: ”Förändringen är välkommen – information kan bli bättre”

Adam Abenius, Itero Business Solutions

Adam Abenius, Itero Business Solutions.

MICROSOFT PARTNERDAY 2014 /Microsoft befinner sig som bekant på en resa där den tidigare licensbaserade affärsmodellen skrotas till förmån för teknik och leveranssätt som stödjer moln, mobilitet och ändrade köpmönster hos kunderna. Under Microsoft Partnerday 2014 beskrev de olika aspekter av den förändringen och delade med sig av sin syn på hur partner kan följa med i den. Och vd Jonas Persson tryckte i sitt välkomsttal på att han ser nätverkandet med Microsofts partner som en central del i den här utvecklingen.

– Man blir aldrig starkare än sitt nätverk, sa han. Så det är viktigt för oss att nätverka med er, bygga nya relationer och lyssna på er.

Vi gav oss ut i vimlet för att ta reda på hur leverantörens syn på verkligheten rimmar stämmer med den deras partner har. Och givetvis om leverantörens sätt att vrida om sin strategi är uppskattat.

Att Microsoft lämnar licensmodellen är mumma för Itero Business Solutions som säljer affärssystemet NAV. Deras målgrupp är mindre och medelstora företag och det är just det som gör att Adam Abenius applåderar den nya affärsmodellen.

– Mindre och medelstora bolag har inte alltid haft råd att kunna använda sig av den teknik som Microsoft har erbjudit, eftersom det har inneburit stora investeringar och stora licenskostnader, som mindre företag sällan kan bära. Så vi har väntat på den här förändringen och ser att den är jättebra för oss.

Gör de på rätt sätt i övrigt då?

– Ja, men jag tror att de måste konkretisera lite av de här värdeorden de använder. De säger att de sätter mobilitet och moln först, men av det jag ser hos kunderna handlar utmaningarna inte i första hand om mobilitet – att få ut systemen på telefoner eller plattor – utan om att de sitter fast i gammal teknik och behöver flytta ut i molnet.

Och förändringen passar väl in i Itero Business Solutions egen strategi, som vill leva som de lär, nämligen allt mer i molnet.

Hur skulle Microsoft kunna bli en bättre leverantörspartner?

–  De måste kunna tillhandahålla ordentlig information som vi kan slussa vidare till slutkund. Det är för många led vi behöver gå genom innan vi får rätt information.

– Och information måste vara på svenska och den måste vara applicerbar på den svenska marknaden. Amerikanska och svenska bolag fungerar inte på samma sätt. Och själva hinner vi  inte med att anpassa sådan informationen i de fall det är den amerikanska versionen.

Vilken typ av information kan det röra sig om?

– Den nya licensmodellen, vad man betalar för olika roller, vad de olika rollerna kan göra i systemet. Såna enkla saker är en jungel för oss och vi behöver bra information.

Läs vad andra partner säger

Mogul ”Gå tillsammans med oss ut till kunderna”

B3IT Connexions ”De har en utmaning på den mobila sidan”

IXX IT-partner: ”Ge oss mer utbildning kring Office 365”

Qbranch: ”Vi vill ha mer stöd kring storytelling”

 

Filed in: Reportage Tags: , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved