IXX: ”Ge oss mer utbildning kring Office 365”

MICROSOFT PARTNERDAY 2014 /Microsoft befinner sig som bekant på en resa där den tidigare licensbaserade affärsmodellen skrotas till förmån för teknik och leveranssätt som stödjer moln, mobilitet och ändrade köpmönster hos kunderna. Under Microsoft Partnerday 2014 beskrev de olika aspekter av den förändringen och delade med sig av sin syn på hur partner kan följa med i den. Och vd Jonas Persson tryckte i sitt välkomsttal på att han ser nätverkandet Microsofts med partner som en central del i den här utvecklingen.

– Man blir aldrig starkare än sitt nätverk, sa han. Så det är viktigt för oss att nätverka med er, bygga nya relationer och lyssna på er.

Vi gav oss ut i vimlet för att ta reda på hur leverantörens syn på verkligheten rimmar stämmer med den deras partner har. Och givetvis om leverantörens sätt att vrida om sin strategi är uppskattat.

Andrea Gunnarsson, IXX IT-partner
Andrea Gunnarsson, IXX IT-partner.

Andrea Gunnarsson verkar extremt nöjd med Microsofts nya giv. Hon kommer från skånska IXX It-partner och uppskattar särskilt att de släpper licensmodellen. Bolaget vänder sig till små och medelstora företag med erbjudanden som går ut på att ”göra dem mer konkurrenskraftiga”. I praktiken handlar det om att erbjuda it-lösningar med mobilitet i fokus.

– Vi har traditionellt hostat alla lösningar för våra kunder. Nu kan vi hjälpa dem utan att behöva köpa in licenser, utan istället fokusera på Office 365 och utveckla kundlösningar utifrån det.

Hon har jobbat i branschen i 22 år och säger att vägen Microsoft tar nu, mot moln och mobilitet, är precis rätt. ”Det finns ju ingenting längre att hämta inom hårdvara.”

Hur skulle MS kunna bli en bättre leverantörspartner?

– De skulle kunna utbilda oss partner ännu mer, i synnerhet kring Office 365 så att vi ännu bättre kan se hur vi kan addera ett mervärde för våra kunder och hjälpa till att föra ut det.

 Läs vad andra partner säger

Qbranch ”Vi vill ha mer stöd kring storytelling”

Mogul ”Gå tillsammans med oss ut till kunderna”

B3IT Connexions ”De har en utmaning på den mobila sidan”

Itero ”Förändringen är bra – men information kan bli bättre”

Post Comment