Kanalcitatet: ”Kanalen är dålig på tillbehör”

Han brinner för det. Men tycker att de flesta i hans omgivning är väldigt dåliga på det. Det rör sig om tillbehör och mannen som tvekar inför kanalens förmåga att sälja dessa är Gary Vallgårda, marknadschef på distributören Gandalf Data.

– Det blir så lätt att man fokuserar på sin huvudprodukt. Men det är ju inom tillbehör som marginalerna finns.

Fast han är noga med att påpeka att det finns några aktörer som är bra på det, som Kjell & Co.

Gary Vallgårda började sin kanalbana hos Svensk Dataservice i Sala.
Gary Vallgårda började sin kanalbana hos Svensk Dataservice i Sala.

Gary Vallgård har ett långt förflutet hos Onoff, där tillbehör var hans huvudspår. Han berättar att de gjorde undersökningar som pekade på att det i snitt tog två veckor innan konsumenten upptäckte att det han eller hon hade köpt inte var komplett. Det kunde handla om en list för att dölja kablar, säger han.

– Och då går ju inte kunden tillbaka till den som sålde tv-apparaten, utan till en butik som är duktiga på den typen av tillbehör, som Kjell & Co och andra återförsäljare som säljer lösningar till kunden snarare än en ensam dator eller tv.

Ett av skälen till att de flesta butiker är dåliga på att sälja tillbehör är att säljare ofta känner sig obekväma i att föreslå tillbehör när det säljer en vara, tror Gary.

– De är ofta lite rädda att man tappar affären på huvudprodukten om de börjar pusha på mer saker – och det var ju så många kände i Onoff-butikerna, att de tryckte på kunden saker.

– Men jag pratade mig varm för att vi ökade kundens köpupplevelse om det de kom hem med var mer komplett.

Och det fortsätter han rimligen att göra även i sin roll som marknadschef. En av tjusningarna med att jobba hos Gandalf är nämligen att ”man har en fot kvar i konsumentförsäljningen”.

Läs hela artikeln i IT-Kanalen nummer ett som utkommer den 10 februari.

Post Comment