Jeppe05-190x100
Hem LEVERANTÖRKASPERSKY LAB ”Kanalen måste öka riskmedvetenheten hos kunder”

”Kanalen måste öka riskmedvetenheten hos kunder”

Publicerat av: Redaktionen
Jeppe Gadd, Channel manager Nordic, Kaspersky Lab

Jeppe Gadd, Channel manager Nordic, Kaspersky Lab.

KANALRÖST – KASPERSKY LAB Jeppe Gadd på Kaspersky Lab pekar på tre områden inom it-säkerhet som förtjänar lite extra uppmärksamhet i år. Samtidigt efterlyser han aktörer i partner-ledet som lyfter kunders medvetenhet kring it-säkerhet. 

Att IT-säkerhet var ett hett ämne förra året motsäger nog ingen. Här är några områden som vi sannolikt får höra mer om i år.

Cyberspionage
I fjol avslöjade Kaspersky Lab den omfattande cyberspionagekampanjen Röd oktober som tros ha pågått sedan 2008. Cyberspionage ökar inte bara mellan länder utan också mellan företag. Syftet är ekonomiskt och drabbar inte bara högteknologiska företag – även ”vanliga” företag som investerar i innovation ligger i riskzonen. En trend är att beställaren anlitar specialiserade cyberlegosoldater att utföra de skräddarsydda och väl utförda attackerna.

Svagaste länken
Med BYOD och molntjänster följer ökade säkerhetsrisker. Den svagaste länken är oftast slutanvändarna och deras enheter. Därför måste alla mobila enheter som är anslutna till företagets nätverk säkras. Det gäller även anställda som har företagsmejlen kopplad till sin privata smartphone. Och hur bör företag som använder molntjänster som Dropbox göra?

Kryptering
Bland de åtgärder som nu ökar är kryptering, en beprövad lösning som hittills har använts av förvånande få företag. Kryptering skyddar inte bara data och immateriella rättigheter, utan stärker företagets image då man visar kunder och partners att man tar säkerhetsfrågan på allvar.

Ökad medvetenhet
Det är mycket upp till kanalen att öka säkerhetsmedvetenheten hos kunder och se till att rätt lösningar används. Som IT-partner bör man både kunna informera om aktuella riskbilder och ge kvalificerade råd om affärsstöttande lösningar. Idag är detta något som förväntas av såväl stora som små företag.

Jeppe Gadd
Channel Manager Nordic, Kaspersky Lab

Det här är en text från Kaspersky Lab, en av IT-Kanalens partner

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00