Lenovo har stora planer för serversegmentet. När väl IBM-affären är klar ska man tillsammans med kanalen arbeta sig upp till topplatsen. Det säger Raymond Wigmore, försäljningschef för server och storage i norra Europa.
Lenovo skickar ut ett tre nya servermodeller i kanalen den 1 november, berättar Raymond Wigmore när jag träffar honom i ett sommarljummet Cannes. Det handlar om ett sortiment som ska vara särskilt anpassat för att möta trenden mot mjukvarudefinierade datacenter, förklarar han. De nya modellerna ska bland annat möjliggöra en extremt hög lagringstäthet och generösa anslutningsmöjligheter.
– Serviceproviders kommer att älska det … säger han.
Men vad händer när x86-servrarna från IBM gör entré? Ännu är inte affären med IBM slutförd, det väntas ske i slutet av året. När det väl händer kan de, tillsammans med sina partner, börja jobba mot ett högt ställt mål, säger Raymond.
– Lenovo är ett väldigt ambitiöst företag. Vi är nummer ett på pc i världen och vi ska bli det också på servrar.
94 procent genom kanalen
Exakt hur det ska ske kan han förstås inte säga särskilt mycket om men han konstaterar att de har ”ett bra partnerprogram och ett starkt engagemang i kanalen”.
– Det senaste året gick 94 procent av vår emea-försäljning genom kanalen och vi har sett en försäljningsökning motsvarande 900 miljoner dollar under samma period.
Vilka blir de främsta utmaningarna för partner när IBM-servrarna kommer in i portföljen?
– Jag ser egentligen inga utmaningar. De två segmenten, våra Thinkservrar och IBM x86 kompletterar varandra bra. Utan det handlar främst om att de partner vi arbetar med lär känna de nya produkterna.
Vilka trender ser du som driver marknaden från ert perspektiv?
– Allt fler efterfrågar flexibilitet och modularitet, det blir viktigare och viktigare när kunder väljer lösningar. Vi ser också trenden mot mjukvarudefinierade datacentret.
Fler partner behövs
Lenovo vill alltså bli nummer ett och för att klara det behöver de fler partner. Raymond kan inte bli särskilt tydlig kring hur de vill att deras partnernätverk kommer att utvecklas, men han konstaterar att det behövs fler som säljer Lenovo för att de ska kunna nå toppositionen.