Sommarrepris: Kanalhjälten Caperio

[publicerades först 150127] Ni är alla hjältar i kanalen. Ni slåss mot rörliga mål, kämpar för att pressa upp marginalen en tiondel här och en tiondel där. Knådar om affärsmodeller, bygger nya strukturer, organisationer. För att orka med detta krävs en hjältes mod, envishet och styrka. Under två veckor lyfter Henrik Rådmark fram 12 återförsäljare som under 2014 lyckades särskilt bra. Men kom ihåg – vi ser er alla.

Christer Haglund, foto Caperio
Christer Haglund, vd Caperio.

Tjänster och skolor står i centrum för Caperio 2015. Och kvalitet. Det berättar vd Christer Haglund och pekar på höjdpunkten i år: att lönsamheten är tillbaka på en godkänd nivå efter ett synnerligen tufft 2013.

Alla kämpar förstås. Men frågan är om inte Christer Haglund på Caperio hör till dem som kämpat mest under 2014. Hans bolag imponerande knappast under förra året. Då sa han att det berodde på att de hade varit för långsamma att ställa om verksamheten mot tjänstesidan. Idag pekar han på ytterligare två skäl till svackan: kvalitetsbrister och för höga kostnader internt.

– Under Q3-14 hade vi i princip lika stora intäkter som under motsvarande kvartal förra året, men med 56 färre människor – drygt en fjärdedel borta, säger han.

Nu ska de bli bäst

Året har inneburit kostnadsreduceringar bland annat i form av minskad personalstyrka. Men också av effektiviseringsåtgärder internt och ”intäktshöjande” åtgärder. Det hela hölls ihop i ett program som kallades CAP (Caperio Accelerator Program). Namnvalet är symtomatiskt för bolaget, eller kanske för Christers eget sätt att se på verkligheten. Namnet signalerar knappast kris och räddningspaket – trots att det var just det som rådde och krävdes.

Nå, idag är de tillbaka till en lönsamhetsnivå som motsvarar nivån innan nedgången och Christer pekar på det som en av årets stora händelser, att programmet nu har avslutats. Och ersatts av nästa program med benämningen Good to Great. Nu ska man bli bäst.

Andra höjdpunkter, som förvisso torde komma högre upp på listan, är tre nya tjänster och rekryteringar. Tomas Wanselius klev in i bolaget i mars som sälj- och marknadsdirektör

Vilken betydelse har han för utvecklingen?

– Han har kommit in och tillfört spelglädje i organisationen, vi har fått en tydlig ledare, alla spelar enligt samma spelsystem och vi är överens om vad som krävs för att nå målen, säger Christer.

Ny tjänstechef

Thomas Kraft är en annan nyckelperson som kommit in under året. Han chefar över hela tjänstedelen inklusive molnsidan.

– Det är en roll vi har saknat tidigare, som handlar om att få ihop hela konsultdelen och de managerade och cloudbaserade tjänsterna. Ett helhetsansvar för tjänsteutvecklingen, för det är åt det hållet hela marknaden går.

Den tredje nyckeln som redan bär frukt är rekryteringen av en inköpschef. Det är en ny roll som Erik Werner fick och han har under året inlett ett gigantiskt arbete med att se över alla avtal, både de som rör kärnverksamheten men också de som ligger utanför.

Hittills har hans arbete bland annat resulterat i att Caperio bytt bank och revisor efter 14 år.

– Han har en väldigt viktig roll i att styra upp avtal och också se över och trimma våra inköpsprocesser, säger Christer Haglund.

Nätverk och säkerhet lyfter

Just managerade tjänster är ett av de två områden som varit viktigast för Caperio under 2014. ”Det har verkligen börjat ta fart på allvar nu” säger Christer liksom hart när samtliga av hans kollegor i branschen. Men det finns ytterligare ett område som varit viktigt och som lyft ordentligt i år, och det har nog inte så lite med leverantören Cisco att göra. Området är alltså nätverk och säkerhet och Christer lyfter samtidigt Cisco som en synnerligen bra leverantörspartner.

– Vi har en väldigt tät dialog med dem och vi tycker att det är kul att jobba ihop. Det går snabbt att fatta beslut och vår uppfattning är att de inte är lika byråkratiska och toppstyrda som andra kan vara.

Ett område som de hoppats lite mer på är skolsidan. Det är ett segment där man satsar mycket och kommer fortsätta att göra så framåt. Det handlar inte bara om att sälja plattor – ”det är ju ett väldigt slagsmål om de där volymaffärerna” – som att ta hand om skolors it-miljö ur ett bredare perspektiv.

– Vårt nätverksgäng har en stor impact på skolsidan, men det finns mycket att göra även inom sådant som applikationsutveckling och processautomation. Det går att göra väldigt mycket mer än att bara svara på upphandlingar och leverera plattor.

Vilka andra utmaningar och möjligheter ser du för 2015?

– Att öka andelen tjänst är ju något vi jobbar med hela tiden. Under vår svacka har jag också blivit väldigt attraherad av ordet kvalitet. Att göra rätt från början. Genom vårt arbete i CAP har vi upptäckt en hel del kvalitetsbrister i bolaget.

Kvaliteten i centrum

Därför, säger han, kommer 2015 att bli ett kvalitetens år för Caperio. Och det är nog inte den vanliga floskeln. Man rekryterar just nu en Chief Quality Officer (CQO), som ska driva arbetet med att höja nivån internt.

– Vi får däremot alltid högsta betyg i Radar Groups Leverantörskvalitet av kunderna så vi är trots allt mycket bra. Men vi vill komma åt allt, understryker Christer.

Vad är kvalitet för er?

–Att göra rätt från början. Tidigare pratade vi mycket om ’Caperio-klass’. Det handlade om att inte glömma att stänga fönstret i konferensrummet och larmet går, om att vara i tid till möten, om att förbereda sig, om att klä sig rätt, att skicka en agenda innan mötet med kunden, att skicka uppföljningsmejl efter och sådant.

– Mycket av det försvann i några år när det gick för bra och vi måste ta tillbaka det – och jag ser att vi redan är på god väg.

Bästa leverantör och distributör då?

– Cisco är den leverantör jag vill lyfta fram just nu. På distributörssidan är Ingram Micro ett bra exempel på hur vi vill jobba. De är väldigt tillgängliga och har nära till beslut eftersom deras beslutsprocess är decentraliserad. Det är alltid lätt att prata med Ingram. Har man bett om ett svar före klockan tio så får man det.

– Det känns som att både Ingram och Cisco har en svensk verksamhet. Vi kan ofta fatta beslut på sittande möte och det är viktigt på den här snabbrörliga marknaden. HR

Caperio / FAKTA

Inriktning: Hårdvara, konsulter, managerade och molnbaserade tjänster

Ägare: Noterat bolag. Christer Haglund, vd och största enskilda ägare

Omsättning: Ca 900 msek (uppsk. 2014)

Antal kontor: 5 (Sthlm, Ggb, M-mö, U-sala, Ö-bro)

Antal anställda: ca 160

Höjdpunkter under 2014

  1. Lönsamheten återvänt till gammal godkänd nivå
  2. Tre viktiga rekryteringar av nyckelpersoner
  3. Tillväxt inom nätverk och säkerhet
  4. Fördjupad insikt i kunders behov

Post Comment