Kanalhjälte: Apples favorit ökar på service och företag
Hem REPORTAGE Kanalhjälte: Apples favorit ökar på service och företag

Kanalhjälte: Apples favorit ökar på service och företag

Publicerat av: Redaktionen
Macforum i Göteborg

Foto: Joakim Jalin / Macforum

Macforum har fyra butiker. En av dem byggdes nyligen om till världens första och Europas enda APR 2.5-butik, vilket har givit återförsäljaren råg i ryggen och mer affärer.

”Vi har alltid jobbat nära Apple i Sverige och varit framåt. Det var nog en av de bidragande orsakerna till att vi som första APR [Apple Premium Reseller] i världens och enda i Europa fick chansen att öppna en butik enligt Apples senaste APR-koncept.”

2015 blir lyft

Det säger en av Macforums delägare Joakim Bank. Företaget driver fyra butiker, två i Göteborg, en i Kungsbacka och en i Karlstad. Företaget omsätter cirka 200 miljoner kronor, vilket är på samma nivå som föregående år (bolaget stänger året sista juni). Men under 2014 har det skett saker som antyder att siffran är på väg upp. 

Butiken som Joakim pratar om är en av dem som ligger i Göteborg, i anslutning till den stora gallerian Nordstan. Och tillkomsten av den är rimligen årets största händelse för Apple-återförsäljaren. 

MacForum-2014-10-17-Foto-©-Joakim-Jalin-4663

Foto: Joakim Jalin / Macforum

Det har givit en större kundtillströmning – Joakim talar om en ökning på 25 procent – och inneburit att de kan ta hand om fler serviceärenden. Under 2014 har antalet ökat med ”flera hundra procent”. Dessutom har de fått en helt ny möjlighet att visa företagslösningar.

– I det tidigare APR-konceptet fanns det egentligen inte plats för nischade företagsprodukter i butiken. Men vi ser att en större del av företagsförsäljningen går genom butik och därför är det viktigt att som nu kunna visa vilka lösningar vi kan erbjuda i en renodlad b2b-del i butiken, säger Joakim.

Gott om Cupertino-folk i butiken

Att ha blivit utvald av Apple för det nya konceptet är också en fjäder i hatten, konstaterar han och berättar att Apple själva var högst delaktiga under ombyggnationen.

– Jag tror det var 18 personer från Apple i Cupertino här, säger han och tillägger att de normalt sett har bara har kontakt med svenska Apple.

Det finns för övrigt ännu bara två butiker till i världen som har byggts om enligt det nya konceptet. De ligger i Mexico och Sydkorea.

Företagsförsäljningen ökar alltså hos Macforum. Liksom antalet serviceärenden. En stor del av de senare har förvisso handlat om att byta ut de nätadaptrar som i somras visades sig vara brandfarliga, eller åtminstone befinna sig i riskzonen för det. Serviceytan i den nya butiken är dubbelt så stor som tidigare och antalet servicetekniker inom företaget är fördubblad.

– Vi har bytt ut 15 000 adaptrar och jag är oerhört stolt över att vi har lyckats med det. Det är ingen liten sak att ta emot så många kunder och administrera det. Och framför allt har det inneburit att vi skapat många nya kundrelationer, säger han.

Utbyte har drivit försäljning

MacForum-2014-10-17-Foto-©-Joakim-Jalin-4705

Foto: Joakim Jalin / Macforum

Utbyte är för övrigt en av årets stora trender som har gynnat Macforum. De har ett program där kunden kan byta in valfri mobil eller surfplatta när de köper en Apple-produkt och på så sätt få ner priset. 

– Det har drivit en hel del försäljning och modellen innebär också att vi inte som tidigare är lika beroende av Apples produktlanseringar. 

Vilken har varit den viktigaste produkten för er under året?

– Iphone, utan tvekan. Både när det gäller försäljning och för servicedelen. Dessutom ser vi att försäljningen av Iphone på sikt också driver Mac-försäljningen. 

Utmaningen för det kommande året handlar mycket om företagsförsäljningen, att nå ut med budskapet om vilka lösningar de har och vilken service de kan erbjuda.  

Allt mer företagsförsäljning i butik

Men till skillnad från många andra återförsäljare ligger inte tonvikten på innesäljet. Joakim har under året noterat att allt mer av företagsförsäljningen faktiskt sker i butikerna, och då är det förstås också där en stor del av krutet måste brännas.

– Överlag handlar det kommande året mycket om att ta hand om de kunder vi har och öka försäljningen till dem, snarare än att nå nya kunder, säger Joakim. HR

 

Macforum / fakta

Inriktning: En av Sveriges sex återförsäljare med APR-butiker (Apple Premium Reseller). Försäljning av Apple-produkter och relaterat sortiment till konsumenter och SMB-företag. Även service och konsulttjänster.
Ägare: Matts Agélii  Martin Barregård & Joakim Bank
Vd: Martin Barregård
Omsättning: 210 msek (2013)
Antal butiker: 4 (2 Göteborg, 1 Kungsbacka, 1 Karlstad)

 

7 höjdpunkter under 2014

  • Första butik enligt nya APR-konceptet – enda i Europa
  • Ökad företagsförsäljning i butik
  • Väsentligt ökat antal serviceärenden
  • Utökad serviceorganisation
  • Utbytesprogram driver försäljning
  • Utbyte av 15 000 nätadaptrar har ökat kundtill-strömningen
  • Viktigast produkt eller tjänst: Iphone

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00