Sommarrepris: Kanalhjälten Bluecom

[publicerades först 150122] Ni är alla hjältar i kanalen. Ni slåss mot rörliga mål, kämpar för att pressa upp marginalen en tiondel här och en tiondel där. Knådar om affärsmodeller, bygger nya strukturer, organisationer. För att orka med detta krävs en hjältes mod, envishet och styrka. Under två veckor lyfter Henrik Rådmark fram 12 återförsäljare som under 2014 lyckades särskilt bra. Men kom ihåg – vi ser er alla.

Robert Sjöholm, vd Bluecom.
Robert Sjöholm, vd Bluecom.

De visade vinst redan under sitt första halvår och har vunnit flera prestigeprojekt. Uppstickaren Bluecom i Norrland må vara en udda fågel. Men de flyger stadigt och allt högre.

Med en omsättning på tio miljoner under det första halvåret är Bluecom en liten spelare. Men de växer snabbt. När de startade den första oktober 2013 var de sex anställda. Idag är de nio. Nummer tio börjar den första januari.

Till skillnad från lejonparten i återförsäljarledet finns de inte i någon storstadsregion. Deras största kontor och deras datacenter ligger i Kramfors och de har ytterligare två kontor i Sundsvall respektive Umeå.

Udda fågel som väcker uppmärksamhet

Bluecom är en udda fågel. Eller så är det bara våra stockholmsögon som skapar den bilden. Men det är hur som helst en synnerligen potent sådan. Bolaget har redan rönt stor uppmärksamhet inte bara i svensk press utan även utomlands. Anledningen till det är också årets största händelse för bolaget, berättar vd Robert Sjöholm.

Det rör sig om en affär som är stor oavsett om man räknar pengar eller prestigepoäng. Bluecom ska bygga det trådlösa nätverket som de 250 000 besökarna – och arrangörens företagspartner – ska förlita sig på för kommunikationen under Skid-VM i Falun i februari-mars.

Nu är trådlöst nät i sportsammanhang inget nytt för dem. De har exempelvis installerat näten i alla arenor i Svenska Hockeyligan, SHL.

Så vad pysslar Bluecom med egentligen? Robert berättar att deras affär är uppdelad i tre områden, som förvisso hänger ihop på ett ytterst logiskt sätt.

Den del som vuxit mest och står för ungefär hälften av omsättningen är den som går under benämningen ”Bluecom Mobility Platform”. Den inkluderar utöver wi-fi lösningar också mobile offloading (wi-fi nät som avlastar mobilnät), applikationsvirtualisering och positionsbaserade tjänster (”Location based services”).
De övriga två områdena är virtualiserade server och lagringslösningar, samt sist men inte minst managerade övervaknings- och drifttjänster.

Vilka trender har påverkat er mest under året?

– Det är mobilitetstrenden, att allt fler företag efterfrågar infrastruktur som utnyttjar de möjligheter som tekniken ger.

Drift ökar

Robert noterar också att det bara det senaste halvåret har skett en markant ökning i efterfrågan på drifttjänster. Och det är en förändring han välkomnar.

– Det är bättre än att sälja och installera lösningar hos kunden eftersom vi får ett helhetsåtagande hos dem och en närmare relation.

När Robert får frågan om vilka utmaningar de haft under året dröjer svaret. ”Jag ser bara att vi haft möjligheter” säger han. ”Fast möjligen”, tillägger han, ”hade vi en utmaning i början av året”, när de behövde växa med fler konsulter.

– Vi har sen vi startade haft väldigt bra beläggning på våra konsulter och ett stort behov av att ta in fler. Och det brukar ju vara svårt eller åtminstone tidsödande att hitta rätt personer. Men vi träffade faktiskt rätt med en gång, säger han.

Under 2015 ligger fokus på – just det – fortsatt tillväxt. Robert vill inte avslöja några siffror.

– Vi har samtal med några kunder nu om affärer som på en gång skulle dubbla vår omsättning, säger han utan att avslöja närmare vad det handlar om. Men han låter förstå att intresset för deras tjänster inte bara härstammar från Sverige. Skid-VM affären har gjort att de redan har fått en mycket bra internationell exponering, påpekar han.

Lojalitet gynnar samarbete

Bluecoms största leverantörer är IBM, Clavister, Ruckus Wireless och Citrix. Och det ryms inte särskilt många fler. Robert är noga med att bolaget ska vara lojala med de leverantörerna, eftersom det i sin tur skapar en lojalitet hos dem. Det gynnar samarbetet.

– Och vi har också ett väldigt bra, tajt samarbete med våra leverantörer. Jag kan faktiskt inte peka på någon svaghet idag.

Det gäller också distributörerna. Fast han vill särskilt lyfta Nowire samt Commaxx och beskriver hur de ”alltid får till det” trots att det ibland är ”väldigt snabba puckar”.

Tillväxtmålet under nästa år kan också innebära etablering av fler kontor. Fast Robert är försiktig med alltför tvärsäkra uttalanden om det. I först hand gäller det att utöka de befintliga kontoren.

– Men under andra halvåret kan det bli aktuellt att titta söderut, mot Stockholm bland annat. HR

Bluecom / fakta

Inriktning: Infrastruktur-lösningar med inriktning på nätverk, virtualisering samt drift
Moderbolag: Trimma Holding AB
Vd: Robert Sjöholm
Omsättning: 15 msek (prognos 2014-15)
Antal anställda: 9 (10 i januari)
Antal kontor: 3

4 höjdpunkter under 2014

1 Fyra nya medarbetare – en ökning med 67 procent

2 Lönsamhet redan första halvåret

3 Prestigefyllda affärer med Skid-VM 2015 samt Svenska Hockeyligan

4 Ökande efterfrågan på lösningar som tjänst

Post Comment