Dustin mot nya segrar i söder
Hem REPORTAGE Sommarrepris: Kanalhjälten Dustin

Sommarrepris: Kanalhjälten Dustin

Publicerat av: Redaktionen

[publicerades först 150123] Ni är alla hjältar i kanalen. Ni slåss mot rörliga mål, kämpar för att pressa upp marginalen en tiondel här och en tiondel där. Knådar om affärsmodeller, bygger nya strukturer, organisationer. För att orka med detta krävs en hjältes mod, envishet och styrka. Under två veckor lyfter Henrik Rådmark fram 12 återförsäljare som under 2014 lyckades särskilt bra. Men kom ihåg – vi ser er alla.

Marcus Lindqvist, sverigechef Dustin.

Marcus Lindqvist, sverigechef Dustin.

Dustin fortsätter att öka och ser tillbaka på ett år med flera viktiga avtal inom kärnområdet: SMB. Framåt handlar utmaningar om att skilja hajp från verklighet och utöka tjänsteerbjudandet – men med produktförsäljningen i centrum.

De omsätter över sju miljarder kronor och kan tala om en försäljningsökning på nästan 35 procent senaste året. De har fler än 900 anställda och finns på nästan 40 orter i Norden. Och har namn efter en hund.

Hunden hette Dustin. Den har för länge sedan lämnat jordelivet. Men bolaget, som grundades av husse och matte Bo och Ulla Lundevall, och fick samma namn lever i högsta grad. De fyller 30 i år och har gått från att vara postorderbutiken som somliga måhända fnyste åt för 20-talet år sen, till en fullfjädrad it-leverantör som når en bred marknad.

Försiktig utveckling

När då likasinnade kollegor i branschen styrde stegen mot integratörsrollen stannade Dustin i sin roll och utvecklade den istället försiktigt. Idag har de en bred flora av tjänster, även om produkterna alltjämt utgör kärnan. Marknaden är inte längre begränsad till Sverige. Idag är man etablerad i hela Norden. Dustin är idag tveklöst en framgångssaga som bara tycks bli bättre och bättre.

Vilka är de viktigaste händelserna för er under året?

– Vi har tecknat många nya avtal inom vårt kärnsegment, små- och mellanstora företag och organisationer. Och vi var den största leverantören hos Kammarkollegiet de två senaste kvartalen i avtalet ’Klient – Datorer, Surfplattor/Läsplattor, Bildskärmar, Tunna klienter och tillbehör’, säger sverigechefen Marcus Lindqvist

– Vi utsågs också till SMB-partner of the year hos Microsoft [under 2013], vilket vi tar som ett kvitto på att vårt fokus på små- och mellanstora företag är framgångsrikt och att vårt sätt att serva det segmentet med konkurrenskraftiga priser och hög servicenivå också gör det möjligt för oss att vara attraktiva för andra segment såsom offentlig sektor och större bolag.

Hårdvara är basen

Till skillnad från många av de övriga återförsäljarna vi hyllar lyfter Dustin fram hårdvaruförsäljningen som en av de viktigaste delarna under 2014.

– Det är basen för vår verksamhet, säger Marcus.

Men givetvis spelar den tilltagande trenden kring funktions-it en viktig roll för dem. Det är tillsammans med mobilitet en utveckling som har stått i fokus för dem under det gångna året.

– Vi ser också ett ökat skifte mot e-handel, vilket förstås passar oss bra med tanke på vår position inom e-handeln i kanalen, säger Marcus.

Hur möter ni de trender ni ser?

– Vi lägger mycket fokus på att hjälpa kunderna med rådgivning kring vad som gör dem mer effektiva här och nu för att de ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och vad som är kommande trender så de kan prioritera sina it-investeringar.

Vilka utmaningar ser ni?

– Att se vad som är trend och vad är verklighet, vad som är relevant och vilka behov har kunderna har nu och vad är framtida trender.

Han pekar också på den breda branschutmaningen som råder kring rekrytering. Det torde knappast förvåna någon att det är svårt att hitta rätt folk och den utmaningen ökar givetvis när utvecklingen drar mot en högre grad av rådgivning och affärsstöd.

Dustin / fakta

Inriktning: Återförsäljare av it med kärnan i e-handel och som säljer produkter med tillhörande tjänster och lösningar. Cirka 90% B2B med fokus på små- och mellanstora företag och organisationer.
Omsättning: 7,4 mdr kr (Norden 2013-14).
Antal anställda: Drygt 900
Antalet kontor: 38 i Norden

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00