Kanalhjälte: Hybrid it och vassare medarbetare drar Atea-tåget 

Carl-Johan Hultenheim, Atea
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Med en omsättning på nästan nio miljarder är Atea inget annat än en gigant. Men man anstränger sig för att vara både lokal och flexibel – och kunnig. Som för många andra står tjänster och hybrida it-lösningar i centrum.

Carl-Johan Hultenheim, vd på Atea Sverige, har svårt att välja ut enbart en höjdpunkt under året som gått, säger han. I stället pekar han på hur deras satsningar kring hybrid it har tagits emot av kunder.  Och givetvis, tillägger han, ”den goda tillväxten som skett inom samtliga områden”.

Atea är störst och många kanske håller dem för bäst och vackrast också. Det må vara hur det vill med den saken men det verkar i vart fall inte råda något fat-and-happy-syndrom hos dem. Eftersom kompetens blir en allt viktigare del för en återförsäljare slash integratör har Atea satsat särskilt hårt på det området i år, berättar Carl-Johan.

1200 i skolbänken

Före terminsstart på Stockholms Universitet intog man stora delar av institutionen (nå, betydande delar) i en gigantisk utbildningssatsning för sina anställda. 1200 medarbetare slog sig då ner i skolbänkarna för att vässa sig inom sina respektive områden.

– Det var härligt att se den hunger som finns hos alla medarbetare i att fortsätta kompetensutvecklingen, säger Carl-Johan.

Vilka är de största händelserna under året för er? 

– Vi är stolta och glada över att allt fler kunder ser oss som totalleverantörer på alla områden inom it. Vi ser flera exempel på det inom både privata och offentliga sektorn. 

– Självklart är det extra roligt att få vara med att bygga framtiden och då tycker jag delaktigheten i att skapa Nya Karolinska i Solna sticker ut. 

Och den viktigaste produkten?

– Absolut viktigaste är att vi utvecklar tjänster som är intressanta för våra kunder och där har vi flera exempel inom funktionstjänster som virtuellt datacenter och Atea molnvideo [molntjänster för videobaserade möten] som har efterfrågats och uppskattats. 

Alla branscher påverkas

När vi kommer in på den viktigaste trenden pekar Carl-Johan åter på det tilltagande intresset för hybrid it, alltså verksamheternas behov av att kombinera det bästa av lokal it, privata molntjänster och publika molntjänster. 

– Än så länge har vi bara sett en krusning av vad digitaliseringen, med den [vidhängande] transformering av affärslogiker, kommer att innebära. 

– Men en sak är säker och det är att alla branscher påverkas och då behöver de dra nytta av effektivare, hybrida leveransmodeller.

Hur påverkar den er?

– På kort sikt handlar det om att hjälpa våra kunder att ta första steget mot att nyttja molnbaserade tjänster. På lång sikt handlar det om att utveckla hela vårt erbjudande för att kunna vara kundernas katalysator i leveransen av nya it-baserade tjänster.

Vilken har varit er största utmaning under året? 

– Kompetensförsörjningen är förstås viktig både nu och framöver. Det är därför vi satsar stort på att våra medarbetare är med i förflyttningen där it tar sig an allt större områden. 

– Det coachande ledarskapet är och kommer vara nyckeln för oss framöver. 

Vad ser du som de största utmaningarna respektive möjligheterna under 2015?

– Vårt fokus under 2015 är att vara våra kunders bästa partner inom alla områden. Vi är väl rustade vad det gäller digitaliseringen och kommer att fortsätta att arbeta tillsammans med våra kunder för att [kunna bidra till] största möjliga utveckling av deras affär. 

ATEA/Fakta

Inriktning: Leverantör av it-infrastruktur

Vd: Carl-Johan Hultenheim

Omsättning: C 8,8 mdr kr (2013)

Antal anställda: 1 900

Antal kontor: 34

3 höjdpunkter under 2014

1 Utbildningssatsningen Atea Campus med 1200 medarbetare

2 God tillväxt inom samtliga områden

3 Gott mottagande av erbjudanden inom hybrid it

Post Comment