Sommarrepris: Kanalhjälten Advania

[publicerades först 150120] Ni är alla hjältar i kanalen. Ni slåss mot rörliga mål, kämpar för att pressa upp marginalen en tiondel här och en tiondel där. Knådar om affärsmodeller, bygger nya strukturer, organisationer. För att orka med detta krävs en hjältes mod, envishet och styrka. Under två veckor lyfter Henrik Rådmark fram 12 återförsäljare som under 2014 lyckades särskilt bra. Men kom ihåg – vi ser er alla.

Mikael Noaksson, Advania.
Mikael Noaksson, Advania.

Advania kan se tillbaka på ett år av tillväxt och god lönsamhet. Och med nya huvudägare, ett rejält kapitaltillskott och inte minst en välfungerande modell för tjänsteleverans ser vd Mikael Noaksson redan att 2015 kommer att bli ännu bättre.

Från en tuff period 2009-2010 har nu Advania inte bara återhämtat sig. De har samtidigt förändrat stora delar av sin affärsmodell och lyckats växa.

– Inför 2011 gjorde vi ett tydligt strategiskt val att öka vår fokusering mot värdeadderande lösningar och leveranser, vilket sedan dess varit viktigare än höga tillväxttal som kommer från volymförsäljning av rena produkter, säger vd Mikael Noaksson.

2015 ser redan starkt ut

Under 2014 räknar han med att bolaget omsätter nästan 600 miljoner kronor. Närmare hälften av det kommer från fleråriga kontrakt. Redan nu ser Mikael att omsättningen under nästa år ökar bara tack vare de nya kontrakt som ingåtts i år.

– Vår operativa lönsamhet kommer under 2014 vara på drygt fem procent i Sverige. Det är helt i linje med våra förväntningar samtidigt som vi nu inför 2015 kommer höja ambitionsnivån och komma närmare vår långsiktiga målsättning på åtta procent.

Vilka höjdpunkter under året vill du peka på?

– 2014 har varit ett fantastiskt år. Vi blev utsedda av Microsoft till Partner of the Year, vi fick en guldmyra av HP som System integrator of the year och så är vi mycket glada över att komma med bland topp-tre av leverantörer i Radars stora leverantörsundersökning [kring vilka leverantörer som rankas högst avseende kvalité och kundnöjdhet av slutkunder].

– Skall jag peka ut någon specifik affär så får det bli vårt sourcingkontrakt med Statens Pensionsverk (SPV). Det är en betydande affär med möjlighet till nio års kontraktstid, det är en kritisk och komplex it-miljö som vi nu genom ett mycket gott samarbete och nära relation med SPV redan lyckas transformera över till tjänster från våra datacenter.

Vilken har den viktigaste trenden varit för er?

– En trend som inte undkommer någon är givetvis att it konsumeras på ett annat sätt, kunderna vill minska kostnaderna för drift och istället föra dessa mot utveckling och innovation.

– It-lösningar är inte längre bara ett stöd utan för de flesta bolag en del av deras tjänsteutbud mot slutkunder oavsett om du kör tåg, fraktar paket eller bygger bilar.

– För oss är denna trend i grunden positiv. Det ger i större utsträckning kontraktsbundna och mer komplexa leveranser där vi genom helhetsansvaret får en djupare kundrelation.

– Och förvaltar vi den väl får vi också förtroende att utveckla nya lösningar hos våra kunder.

Vilken har varit er största utmaning?

– Branschen, affärsmodellerna och kundernas sätt att köpa it har förändrats väldigt fort de senaste två åren. Det kräver givetvis att vi som bolag förändrar organisationen och kompetens mot dessa nya förutsättningar.

– Rent finansiellt innebär det också en utmaning i detta skifte då intäktsströmmarna från affärerna sprids ut över flera år istället för att ske direkt. Att bygga upp tjänster och ha förmågan att ta stora och komplexa sourcingåtaganden kräver också investeringar.

– Vi började dock denna resa för några år sedan så det var framförallt under 2012 och 2013 som detta hade en större påverkan på oss.

Årets största överraskning?

– Vi fick under året en ny svensk majoritetsägare, vilket i sig inte var någon överraskning men väl en positiv förändring. Det faktum att vi nu har fått svenska ägare istället för isländska och ett betydande tillskott av kapital gör oss starkare både mot kunder och leverantörer, framförallt har vi nu möjligheten att bli offensivare i våra tillväxtplaner.

Vilken är din viktigaste slutsats av hur era leverantörer kan bli bättre partner till er?

– De måste förstå vilket företag vi är idag. Ska vi över tid vara relevanta mot kunderna kan vi inte bara återförsälja en specifik produkt, vi måste leverera mervärde runt den. Nuförtiden är det faktiskt ofta vi själva som är slutkunden, vi äger komponenterna som utgör den lösning vi levererar som tjänst.

– Kunderna vill ha lösningar eller funktioner och vilket märke det står på hård- eller mjukvaran är ofta tämligen ointressant. Det gör oss inte till en sämre partner till våra leverantörer, tvärtom.

– Vi vill nu mer än någonsin ha strategiska diskussioner och gemensamma affärsplaner med våra partners så vi tillsammans kan adressera marknaden.

– Men som leverantör måste man kanske acceptera att i högre utsträckning lita på oss och vara beredd att stödja oss i lösningsaffärer där kunden inte direkt efterfrågar en tillverkares specifika produkter.

Största utmaningen respektive möjligheten för er under 2015?

– Vi har under ett antal år fokuserat på den specialisering och värdeadderande bolag vi vill vara och som skapar förutsättningar för en sund lönsamhet och tillväxt. Nu är vi där, vi har styrt in på rätt väg och inför 2015 handlar det mer om att gasa upp i hastighet.

– Förutom sunda finanser har vi satt vår viktigaste målsättning högt, 2016 skall vi ha it-branschens mest nöjda kunder och medarbetare. HR

 

3 höjdare under 2014

  1. Sourcingkontrakt med Statens Pensionsverk med möjlighet till nio års kontraktstid
  2. Utmärkelser av HP (Årets systemintegratör) och Microsoft (Årets partner)
  3. Ny, svensk majoritetsägare och betydande kapitaltillskott

 

Advania / FAKTA

Inriktning: Leverantör av it-infrastruktur med stort fokus på tjänster och sourcing.
Vd: Mikael Noaksson
Ägare: Advinvest AB är största ägare
Omsättning: Närmare 600 msek (uppsk. 2014)
Antal anställda: 300 (Sverige)
Antal kontor: 8

Post Comment