Kaspersky ger mer

Tag tre – betala för en. Det är i princip Kasperskys budskap när de nu släpper den senaste versionen av sitt nätskydd Internet Security. Versionen har namntillägget Multi device och på skivan ligger tre säkerhetsprogram, ett för Windows och Mac OS X, ett för Android-plattor och ett tredje för Android-mobiler.

Priset förblir dock detsamma i all led som tidigare, med ett rekommenderat konsumentpris på 799 kronor inklusive moms för en variant med tre licenser.

Det här är rimligen ett sätt att göra Kasperskys lösning mer attraktivt för kunder och livet enklare för återförsäljare. Men när jag träffar Martijn van Lom, Norden- och Benelux-ansvarig, på Captech-mässan i Göteborg säger han att den nya multidevice-versionen också kräver att de utbildar såväl återförsäljare som slutkunder.

– De flesta användare tänker inte på att de behöver ett skydd för sin platta och mobil, trots att många idag använder dem för sådana uppgifter som de tidigare bara använde sin dator för, som att utföra bankärenden, förklarar Martijn van Lom

Det här innebär att återförsäljaren idag måste tänka och resonera på ett lite annorlunda sätt när kunden exempelvis köper en dator. I stället för att bara fokusera på skyddet av just datorn bör säljaren också ta upp frågan om vilka andra enheter kunden har hemma, och att det är viktigt att skydda även dem, påpekar han.

– Vi håller just nu tillsammans med våra distributörer på att utbilda eller förklara det här för återförsäljare runt om i regionen, säger Magnus Sarin som är nordisk säljchef mot retailkanalen.

Han och Martijn van Lom ger visserligen inte alls intrycket av att vara glada över det faktum att de ser att hotet mot Android-plattformen ökar, men det måste ändå finnas något positivt i detta för en leverantör som Kaspersky.

– 99 procent av all skadlig kod riktad mot mobila plattformar som vi upptäcker är mot Android, säger han.

Post Comment