Kaspersky Lab lanserar utvärderingsverktyg för GDPR

Det är nu bara ett år kvar tills alla företag inom EU måste vara anpassade enligt den nya dataskyddsförordningen, GDPR.

Trots risk för allvarliga ekonomiska påföljder vid bristande efterlevnad visar en undersökning från cybersäkerhetsföretaget Kaspersky Lab att en av fem beslutsfattare inom IT fortfarande har liten eller ingen kunskap om GDPR.

För att hjälpa företag att komma igång med arbetet att stärka sin dataskyddspraxis kring lagring och behandling av personuppgifter lanserar Kaspersky Lab idag en digital resursbank för GDPR. Sidan innehåller bland annat ett utvärderingsverktyg som hjälper företag att mäta deras beredskap inför GDPR samt praktiska råd för att komma i mål med arbetet.

Även om medarbetarna inom juridik och informationssäkerhet, samt ledningen, ofta har en övergripande kunskap om vad den nya förordningen innebär kanske medarbetare som hanterar data i andra delar av verksamheten inte är lika förberedda eller ens förstår vad som förväntas av dem. Kaspersky Labs utvärderingsverktyg kan användas av både företag som har kommit långt i sitt GDPR-arbete och de som inte ens har börjat. Genom en rad frågor bedöms den befintliga datahälsan i hela organisationen och företagen får råd kring hur viktiga förändringar som påverkar dem bör hanteras.

– Som experter på IT-säkerhet och dataskydd ser Kaspersky Lab det som vårt ansvar att hjälpa företag och enskilda medarbetare att förstå hur god datahälsa ser ut och varför det är bra för företagen. Vi vill få dem att tänka på varför detta är viktigt inte bara när det gäller efterlevnadskrav, utan även för att företaget ska må bra på längre sikt, säger Leif Jensen, General Manager på Kaspersky Lab i Norden.