Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Konsumenter driver försäljningen av 3D-skrivare

Makerbot

En 3D-skrivare från Makerbot på Dustin Expo 2014.

Det är konsumentkanalen som kommer att se störst uppsving inom 3D-skrivare den närmaste tiden, spår analyshuset Canalys.

3D-skrivare blir allt billigare, allt mer populära och allt mer tillgängliga. Det gäller förvisso för såväl företag som privatpersoner. Återförsäljare av 3D-skrivare har hittills fokuserat på företagskunder – på goda grunder. Men det finns skäl att göra ett skifte nu, enligt siffror och slutsatser från analyshuset Canalys.

Nästan hälften till konsument

De uppskattar att 46 procent av alla 3D-skrivare såldes till privatpersoner under första kvartalet i år, vilket är en signifikant om än inte särskilt stor ökning från 43 procent för helåret 2013.

– Företagssegmentet kommer att fortsätta växa, men det ser ut som att konsumentförsäljningen är det som driver tillväxten den närmaste framtiden. Vi ser redan att ett betydande antal ‘early adopters’ och hobbyister investerar i förhållandevis billigare 3D-skrivare. I och med att priserna faller, tekniken förbättras och användningsområden prövas kommer den här trenden att fortsätta, säger analytiker Tim Sheperd.

Lågprisskrivare växer

Canalys uppskattar att 67 procent av sålda 3D-skrivare under Q1 2014 hade ett pris på under 10 000 dollar, men säger samtidigt att det kommer allt fler enkla modeller med en prislapp på under en tiondel av det. Och den trenden lär också fortsätta i takt med att konkurrensen ökar och tekniken blir bättre.

En tilltagande enkelhet är också något som hjälper den här trenden säger man och pekar på Autodesk som utvecklar såväl hårdvara som mjukvara under open source-licenser.

Vidare när det gäller leverantörer konstaterar Canalys att utvecklingen mot billigare, enklare, bättre modeller sker hos både etablerade tillverkare som Stratasys, med sina Makerbot-skrivare, och hos nystartade företag.

 

Filed in: Trender Tags: , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved