Försäljningen av gammel-pc ökade under årets andra kvartal. Ökningen gäller såväl företags- som konsumentsegment. Trenden att de stora leverantörerna blir allt större fortsatte.
Utsikten från hängmattan blir allt ljusare. Till och med för dig som säljer hårdvara, trots branschens och kundernas förment hårda fokus på tjänster. Både IDC och Gartner har räknat på försäljningen av pc i EMEA, alltså gammel-pc, och kommit fram till att den har vänt. Från att under sju-åtta kvartal (beror på vem du frågar) har sjunkit pekar kurvan nu alltså uppåt.
Gartner rapporterar en ökning på drygt åtta procent medan IDC säger att det såldes drygt tio procent fler pc under årets Q2.
Ett bättre ekonomiskt klimat kombinerat med Microsofts indragna stöd för XP sägs vara en stor anledning till att företag har ökat sina inköp. B2B-försäljningen ökade med nästan 27 procent under perioden, enligt IDC.
Byter surfplatta mot pc
Även konsumenter har lättat på lädret i högre grad än tidigare, lockade av främst bärbara i lågprisklassen. I Spanien, Tyskland och Holland ökade konsumentsegmentet med över 40 procent (IDC). Gartner ser att somliga konsumenter byter ut sina surfplattor mot 2-i-1-datorer.
De stora leverantörerna var de stora vinnarna, konstaterar såväl IDC som Gartner. Lenovo må vara störst globalt sett men har ännu inte lyckats överta förstaplatsen inom EMEA. Där tronar alltjämt HP vars försäljning under perioden växte med 27 procent (IDC). En starkare konsumentportfölj utpekas som en av anledningarna.
Men även om HP hade en imponerande tillväxt var tvåan Lenovo (som vanligt) värre. De ökade med över 50 procent och stod för 18 procent av periodens försäljning, mot HPs 21,7 procent (IDC). Gartner pekar på Lenovos allt starkare konsumentportfölj som den främsta anledningen till deras starka försäljning.
Svagt från Dell
Acer, Dell och Asus ökade också mer än marknaden. I den trion gick Asus bäst, upp 24,3 (IDC) eller 28,9 (Gartner) procent. Dells ökning följde i princip marknadens förändring.
De övriga leverantörerna på IDC:s topp-10-lista är Apple, Toshiba, Fujitsu, MSI och Samsung. Där stack för övrigt Fujitsu ut med en ökning på över 25 procent, enligt IDC.