Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Kvartalshets och funderingar från en semesterfirare

Anna Ohlström Ferm, Infinigate

KANALRÖST – INFINIGATE H1 2014 är slut. Eller Q2 som de flesta av oss kanske säger. Kvartal. Verksamhetsår. Fiskalt år. Ja, ni känner till tugget. Vi strävar efter att nå våra mål varje kvartal, för då får vi bra verksamhetsår, svarta siffror och vinst. Vilket förhoppningsvis ger en extra slant i lönekuvertet. Men framförallt får vi känslan av att vi åstadkommit något. Vi nådde målen. Vi gjorde något rätt. Vi är inte så tokiga ändå.

Jag funderar på det där ibland; när började jag dela in året i kvartal? Var det när jag började arbeta i IT-branschen på 90-talet? Mina barn delar in året i sommarlov, höstlov, jullov, julafton, sportlov, påsklov och midsommar. Och så det största av allt: födelsedag. När slutar man tänka så?

Min granne som arbetar som barnpsykolog använder inte samma tideräkning. Hon lever i nuet och pratar mindfulness. Hon är mycket fascinerad av vår *kvartalshets. Kvartalets sista dag arbetar vi i princip alltid till kl. 24.00. Som värdeadderande distributör med fokus på att ge service utöver det man kan förvänta sig, ska vi naturligtvis vara redo att hjälpa våra återförsäljare och leverantörer att skapa affärer. Ända in i kaklet.

Medan det är lätt att mäta tid är det inte alltid lika lätt att mäta mål som inte är ett konkret omsättningsmål.

När vi anordnar ett event vill leverantörerna som bidrar naturligtvis veta vad eventet givit i konkreta affärer (ROI). Men hur lång tid efter investeringen i eventet kommer affärerna? Och har affären kommit trots eventet eller på grund av eventet? Det är inte alltid lika lätt att avgöra.

Jag är övertygad om att vägen till en lyckad affär handlar om tillit, lyhördhet och förmågan att kunna bidra med rätt kompetens. Därför lägger vi mycket tid på att lära känna våra kunder. Om de är trygga med oss är de öppna. Om vi lyssnar känner kunden att vi respekterar deras affärsmål och vill hjälpa dem nå dessa mål. Om vi gör det vi är bra på kan vi bidra med expertis just precis i de lägena kunderna behöver det.

Därför vill jag gärna tro att event för att nätverka med kunderna i slutändan visar sig vara det som är skillnaden som gör skillnaden när återförsäljaren väljer vilken distributör de ska anförtro sina utmaningar för.

På tal om ”skillnaden som gör skillnaden” är det en fras jag stulit. Michael Södermalm som är en av Sveriges mest uppskattade föreläsare pratar om hur det kommer sig att en del människor och företag oftare än andra lyckas bättre: Vad är skillnaden som gör skillnaden? Du träffar honom på Infinigates sommarfest i Stockholm den 28 augusti. Där ska vi nätverka så att öronen blöder och se till att lyssna in vilka utmaningar som väntar våra partners i höst.

Men först ska jag till havet och bli kung….kung över sommaren och natten.

Trevlig sommar!

Anna Ohlström Ferm, marknadsansvarig på Infinigate

*Kvartalshets enligt min definition: När vi gör allt i vår makt för att få in affärerna NU (!) i detta kvartal. Tiden efter detta kvartal får vi tänka på sedan. Kvartalshets inträffar i allmänhet sista månaden i ett kvartal och tilltar i styrka ju närmre kvartalets slut vi kommer. I allmänhet nås ett sorts crescendo vid lunchtid kvartalets sista dag. Då kommer battleboards flygande från både höger och vänster.

Filed in: Infinigate, Partner Tags: , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved