Trottoaren var fylld av förväntansfulla shoppare när Elgiganten invigde sin nygamla butik på Kungsgatan i Stockholm. Inredningen har anpassats för en ”urban shopping”, enligt hemelektronikjätten. Bland annat med fler shop-in-shops och ett särskilt genomtänkt upplägg på telekom-avdelningen.
Kön sträckte sig ett femtiotal meter bort mot Stureplan. I dörren stod ordningsvakter och släppte in ett tjugotal åt gången. Kön fylldes på.
Så såg det ut när Elgiganten återinvigde sin butik på Kungsgatan i Stockholm. I pressmeddelandet talade man om att butiken anpassats för ”urban shopping”, bland annat med fler shop-in-shops från leverantörer som Samsung, Comhem och Apple. Men folket i kön brydde sig av allt att döma inte särskilt mycket om det. Adam, en man i 20-årsåldern, var här mest av nyfikenhet, även om han också hade ett specifikt ärende.
– Det verkar ju vara något speciellt idag och det är ju Black friday, säger han och sträcker sig en aning för att se om vakten är på gång att släppa in fler.
Han hade bara vagt hört talas om att det är återinvigning och det är nog kön snarare än det som fått honom att hitta hit nu.
Så vad är du ute efter idag?
– En tv faktiskt. Ingen 4K-tv, det får nog vänta några år och LED funkar ju fortfarande bra.
Blir det några julklappar då?
– Man får se vad man hittar!
Lite längre bak står David från Sundbyberg, en äldre man som har koll på läget. Han har varit här tidigare och sett att de höll på att bygga om. Nu är han nyfiken på att se vad det har blivit. Liksom Adam är han faktiskt ute efter en tv.
Till skillnad från David och Adam har den äldre kvinnan längst bak i kön aldrig varit här tidigare. Hon heter Paula och är ute efter en dator. Elgigantens annonsering kring återinvigningen fick henne att åka hit.
– Jag är ute efter en dator och hade tänkt åka till Länna, men det är ju kul att komma in till stan också. Fast jag kanske ger upp, säger hon med en blick framåt i kön.
Så här kommenterar Elgigantens vd Niclas Eriksson den nya butiken i ett pressmeddelande:
– Varuhuset på Kungsgatan och dess kunder befinner sig på många sätt i händelsernas centrum. Efterfrågan på ny teknik och lösningar för det digitala hemmet och kontoret är extra påtaglig här och det har vi tagit hänsyn till i både butiksutformning och utbud. Med vårt nya varuhus hoppas vi erbjuda en ännu bättre kundupplevelse och överträffa kundernas högt ställda förväntningar både gällande utbud och service.