Lenovo boostar partnerprogrammet för mer SMB-affärer

Lenovo, med sverigechefen William van Kerkvoorde, stärker sitt partnerprogram under 2014. Ett av målen är att utöka antalet partner mot smb-marknaden. 

Att fortsätta satsa på kanalen och utveckla partnerprogrammen är en viktig prioritet för Lenovo, som har upplevt en stark utveckling tack vare sina satsningar under 2013, skriver företaget i ett pressmeddelande.

William van Kerkvoorde, Lenovo Sverige
William van Kerkvoorde, Lenovo Sverige.

William van Kerkvoorde, Sverigechef på Lenovo:

– Hela 95 procent av förra årets försäljning i Europa har gått via kanalen. Under 2013 ökade vi våra kanalintäkter med 1,5 miljarder Euro och, till skillnad från majoriteten av marknaden, utökade vi vår återförsäljarbas med 16 procent. Detta samtidigt som den totala kanalen, enligt Context, har minskat med 9 procent.

Magnus Ahlberg, kanalchef, pekar på de viktigaste förändringarna:

– Vi gör förändringar i ersättningsmodellen och tar bort trappstegsmodellen. Nu tjänar partner  pengar från första sålda produkten och  ersättningens storlek växer linjärt med antalet sålda produkter.  

Nu ingår också alla produkter, även hela sortimentet från Iomega och Lenovos smb-servrar, i alla delar av partnerprogrammet. Den tredje stora nyheten handlar om åtgärder som innebär att det ska vara enklare för främst mindre återförsäljare att göra affärer med Lenovo.

Lenovo höjer också kreditgränsen för distributörer, vilket främst innebär att de kan ta in och hålla ett bredare sortiment och serva marknaden på ett bättre sätt, enligt Magnus Ahlberg.

– Ett övergripande mål med förändringarna är att bli starkare inom smb-segmentet, där vi ser stora tillväxtmöjligheter, säger han.

De aktuella förändringarna gäller inom EMEA-området.

Post Comment